– editura Antet 2002, ISBN 973-8203-09-0.
Traducerea Diana Grad. Titlul original : Balkan Ghosts : a Journey Through History
Perioada lecturii: 15 ianuarie – 17 februarie 2016
Votul meu:
Un tărîm al viziunilor înguste
Istoria m-a
fascinat de cînd mă ştiu. Nu neapărat pentru „adevărul istoric” pe care mi-l
oferă (la urma urmelor acesta e „in the eye of the beholder”, la fel ca frumuseţea
sau ca adevărul ficţional), ci în primul rînd pentru personajele ei adesea halucinante,
pentru atmosfera ei nostalgică sau terifiantă, pentru problemele etice, sociale
şi (mai ales) estetice pe care le ridică. În fond, ce este istoria de azi dacă
nu mitul de mîine?
Aşa că nici prin
cap nu-mi trece să pun la îndoială exactitatea informaţiilor pe care Robert D.
Kaplan le strînge cu acribie jurnalistică în Fantomele Balcanilor – nu numai că-mi lipseşte expertiza necesară
dar, ca să folosesc o expresie franţuzească potrivită în context, je m’en fous comme de l’an quarante – în
sensul că sînt atîtea chestiuni interesante pe care volumul le pune în discuţie
încît las fără nici o remuşcare experţilor sarcina de a vîna micile imprecizii
care e posibil să se fi strecurat în text.
Ca o paranteză
mai mult sau mai puţin contextuală, se pare că hotărîrea lui Bill Clinton de a
nu interveni în războiul din Bosnia s-a bazat pe lectura cărţii lui Kaplan, lectură
care l-a convins că este vorba de un conflict interetnic care ar fi mai bine să
fie rezolvat de către cei implicaţi. Autorului i s-a reproşat mai apoi (pe
nedrept, dat fiind că opera a apărut cu cîţiva ani înaintea evenimentelor) că ar
fi oferit o imagine incompletă asupra regiunii (de altfel, el însuşi a deplîns
neutralitatea Americii, dar asta-i altă poveste). Ceea ce mi se pare interesant
de subliniat aici este puterea cuvîntului bine scris de a schimba sensul
istoriei. Numai viitorul poate confirma sau infirma justeţea hotărîrii lui Clinton,
deşi ceea ce se întîmplă în ultimul timp în lume dovedeşte încă o dată că ar fi poate mai înţelept să laşi fiecare naţiune
în plata ei.
După acest lung
preambul, să revenim la oile, pardon fantomele noastre sau în orice caz la ale
celor patru ţări balcanice despre care vorbeşte volumul: Iugoslavia, România,
Bulgaria şi Grecia. Încă din Prolog,
autorul lansează cîteva premise pe care le va dezvolta pe parcursul operei: că
aceste naţiuni balcanice constituie „lumea a treia” nu numai prin sărăcie ci şi
prin rivalităţile etnice care au condus la acte de terorism şi/ sau de cruzime
greu imaginabile, ceea ce l-a făcut pe Karl Marx să le numească dispreţuitor (dar şi rizibil dacă
te gîndeşti că aici i-au fost puse în practică ideile) „gunoi etnic”.
Adevărul este că
într-o regiune măturată periodic de năvălitori şi asuprită aproape neîncetat nu
este greu să găseşti episoade sîngeroase şi gesturi mai mult sau mai puţin
îndoielnice, nu numai din partea conducătorilor ci şi a populaţiei, ca, de
exemplu, masacrarea sîrbilor în timpul celui de-al doilea război mondial de către
croaţi. Nici după 50 de ani de la terminarea războiului, constată autorul, problema
cea mai arzătoare nu era asumarea vinovăţiei, ci stabilirea numărului
victimelor: sîrbii susţineau că au fost masacraţi 700 000 de oameni, în timp ce
croaţii spuneau că „numai” 60 000.
Astfel de poveşti, unele crude pînă la neverosimil altele patetice pînă la
absurd şi pe care Kaplan le înregistrează cu uimire stînjenită creează atmosfera pitoresc contradictorie a
unei regiuni greu de înţeles pentru civilizatul vestic, care ascultă cu gura căscată
cum un arhiepiscop (Stepinac) poate fi în acelaşi timp un simpatizant nazist şi
un apărător al evreilor, cum membrii unei grupări naţionaliste (Garda noastră de
fier) îşi beau sîngele unul altuia şi îşi scriu jurămintele de credinţă cu
acelaşi sînge, cum o naţiune (Bulgaria) a acceptat cu bucurie comunismul şi chiar
i-a iubit pe sovietici pentru că i-a protejat de turci (numai noi l-am
condamnat pe Dimitrie Cantemir pentru rusofilia lui), sau cum un prim ministru educat în
spiritul valorilor democratice (Andrea Papandreu) se întoarce în ţara sa pentru
a o conduce totalitar şi iresponsabil.
De fapt,
Papandreu şi Stepinac sînt personajele cele mai interesante, prin trăsăturile
contradictorii pe care le însumează, dintre toate „fantomele” evocate. Andrea Papandreu, care a guvernat Grecia
între 1982 si 1989, a fost educat în America, s-a reîntors în Grecia cu familia
lui americană şi a devenit brusc antiamerican, dînd sistematic vina pe patria
sa adoptivă pentru toate eşecurile economice şi/ sau politice suferite de ţara
sa natală, oferind protecţie teroriştilor mai ales arabi, sub pretextul că nu-s
altceva decît vajnici luptători pentru patria lor, este un tip straniu de tiran
democrat (dacă vă miră cumva oximoronul, amintiţi-vă numai de altul, ajuns celebru:
„comunism cu faţă umană”):
Papandreu a fost cea mai originală fantomă a Balcanilor, un om al vremurilor noastre care s-a mutat în adîncurile trecutului întunecat: mai surprinzător decît cardinalul Stepinac, Gotse Delchev şi regele Carol.
Pe de altă parte,
arhiepiscopul Stepinac, eroul Croaţiei, care ar fi colaborat cu fasciştii
pentru a elibera Croaţia dar a început să protesteze cînd a auzit de crimele
acestora, care s-a opus comuniştilor şi a fost persecutat, arestat şi condamnat
drept „criminal de război”, care i-a apărat pe ustaşii vinovaţi de genocidul
asupra sîrbilor dar care a ascuns un rabin în catedrala sa, este tipul
fanaticului religios indecis (zău că oximoronul descrie cel mai bine specificul
balcanic!)
Partea cea mai
amplă a studiului este consacrată României, pe care autorul o intuieşte bine ca
pe un amestec nu totdeauna fericit între expansivitatea latină şi spiritul
negustoresc nemilos slav, preluînd cu admiraţie aproape involuntară consemnările unor
corespondenţi de război care îşi aminteau amuzaţi că Athenee Palace fusese singurul
hotel din Europa unde naziştii şi aliaţii au dormit vreodata sub acelaşi acoperiş, iar reporterii
americani/ englezi au discutat cu ofiţerii SS în uniformă la aceeaşi masă.
Evocînd vorbele ţarului
Nicolae al II-lea, care spusese în glumă că „România nu este o ţară, este o
meserie”, Kaplan trece în revistă alte
aspecte de rîsu’-plînsu’ din istoria noastră, ca fascismul şi guvernarea
carlistă, sau ca grandomania ceauşistă (văzînd în monstruozitatea numită Casa
Poporului „împlinirea dorinţelor unui ţăran răzbunător”), pentru a conchide că ţara
noastră este greu de încadrat în nişte tipare anume, fiind mereu, ca să zic aşa,
la limita între sublim şi ridicol:
România este o amestecătură foarte originală: o populaţie care pare italiană, dar are expresia ţăranilor ruşi; un fundal arhitectural care aminteşte adesea de Franţa şi de Europa Centrală; servicii şi condiţii fizice care seamănă cu cele din Africa.
O nevoie urgentă
de coerenţă în toată această brambureală balcanică îl face pe autor să stabilească,
pentru fiecare dintre ţările pe care le vizitează, un simbol al mulţimii, după
modelul sugerat de Elias Canetti, care identificase marea pentru englezi,
pădurea învecinată pentru germani, revoluţia franceză pentru francezi, sau ieşirea
din Egipt pentru evrei (simboluri sociale asemănătoare cu „matricile stilistice”
ale lui Lucian Blaga ca simboluri culturale). Kaplan caută aceleaşi simboluri
în Balcani: pentru croaţi, despărţiţi de sîrbi doar prin religie, simbolul ar
fi Biserica sau moştenirea arhiepiscopului Stepinac; dimpotrivă, pentru sîrbi
ar fi cei doi stîlpi de foc: primul constituit din mănăstirile medievale, al
doilea de Kosovopolje (Cîmpia Mierlei), unde au fost definitiv înfrînţi de
turci; pentru români este căminul, familia aşezată în jurul mesei umile; pentru
bulgari „icoana bizantină, o lume de pasiuni explozive, care conţine un secret
adînc”; în sfîrşit, pentru greci ar fi două: unul al turiştilor, Partenonul, celălalt,
al nativilor, Hagia Sofia (construită de împăratul Iustinian pe la jumătatea secolului
al VI-lea d. Chr., acum „întinată” de
turci, care au transformat-o în muzeu).
Opera se încheie
cu ieşirea simbolica a autorului de sub „cerul negru” de conflicte interetnice al Balcanilor spre Adrianopol, şi cu
identificarea, cît se poate de justă, a sindromului de care suferă întreaga
regiune (şi de care vorbeste, în fond, şi Mioriţa):
...acel sindrom balcanic de recuperare: fiecare naţiune pretinde ca teritoriu naţional toate pămînturile pe care le deţinuse în momentul celei mai puternice expansiuni.
Închizi cartea şi nu te poti abţine să nu te gîndeşti
că deşi portretul pe care ni l-a facut Kaplan nu prea ne avantajează, nici pe
noi nici pe vecinii noştri, e foarte greu să ne prefacem că nu ne recunoaştem
în el. Sîntem şi vom rămîne încă multă vreme, din păcate, doar „o regiune a
viziunilor înguste.”
No comments:
Post a Comment