- Humanitas
2013. ISBN 978-973-50-4250-9 ; 194 p.
Perioada lecturii: 5 – 17 octombrie
2016
Votul meu:
Cînd palatul şi biblioteca nu mai sînt decît nişte închisori ceva mai
rafinate
După dezamăgitoarele
lecturi ale romanelor unor scriitoare ca Cella Serghi şi Anişoara Odeanu, începusem să cred că îndemnul lui Heliade-Rădulescu (uşor adaptat pentru a se
potrivi contextului în „Scrieţi, fetelor, orice, numai scrieţi”) se reverberase
pînă în perioada interbelică, pentru a umple locul acela unde ar fi trebuit să
se afle literatura noastră feminină şi care părea sa fie ocupat cu adevărat
doar de un singur nume şi acela pus în dreptul scrierilor de calitate, dar care
nu-s capodopere: Hortensia Papadat-Bengescu. A trebuit să-mi pice în mînă cartea
lui Dan C. Mihăilescu, Castelul,
biblioteca, puşcăria. Trei vămi ale feminităţii
exemplare, ca să-mi revizuiesc opiniile, vorba lui Caragiale, pe ici pe
colo, şi anume în punctele esenţiale.
E adevărat că
opera celor paisprezece figuri evocate (şi care nu toate aparţin numai
perioadei interbelice) face parte din zona aceea a literaturii care ezită între
ficţiune şi non ficţiune, fiind vorba de jurnale, memorii şi epistole, dar, poate
că, aşa cum susţine autorul în prefaţa sa, memorialistica s-ar cuveni şi ea
inclusă în beletristică, alături de literatura epistolară. Pînă una alta însă, pentru
că, aşa cum se întîmplă cu operele de acest fel, graniţa dintre autor şi
narator se estompează, figurile evocate, plătind într-un fel sau altul, ca să
împrumut frumoasa metaforă a autorului,
vamă atît vieţii cît şi literaturii, se transformă în eroine exemplare,
dînd naştere, în viziunea lui Dan C. Mihailescu, a trei tipuri, la fel de exemplare, ale feminităţii româneşti: prinţesa,
intelectuala, martira.
Fiecare
dintre ele îşi vede destinul îngrădit de vremurile tulburi care năvălesc asupră-i,
astfel încît tema „feminităţii exemplare” se împleteşte cu tema ratării, creînd
o imagine dezolantă a continuităţii în eşec sub presiunea evenimentelor care au
dezorientat fie sufletele, fie trupurile, fie ambele, măcinindu-le sub pietrele
de moară ale istoriei.
Povestea
începe cu ce ar fi trebuit să fie epoca de aur a intelectualităţii româneşti, perioada
interbelică:
În ciuda realizării unora, în ciuda celebrităţii, chiar mondiale, a altora, cartea generaţiei '27 este una a ratărilor: biografic şi bibliografic, emoţional şi istoric, psihologic şi politic, profesional şi moral. Iar patima confesivă, fie prin jurnalul scris la cald, fie prin memorii, evocări, interviuri, fie prin corespondenţă, a fost şi încă este, în cazul de faţă, mult mai mult decât obedienţa faţă de moda epocii Gide-Papini.
Într-adevăr,
chiar de la prima figură evocată, Regina Maria, aparent cea mai luminoasă,
sentimentul eşecului se detaşează imediat, spectru inexorabil care însoţeşte
confesiunile unei personalităţi care ar fi putut schimba istoria dacă n-ar fi
avut neşansa de a se naşte femeie:
Aş vrea să fiu rege. Simt că mi-aş strînge oamenii laolaltă cu o energie aprigă. Este nevoie de mîna unui stăpîn. În cazuri extreme este nevoie de mijloace extreme.
Toate cele
patru „castelane” evocate, Regina Maria, Maria Cantacuzino-Enescu, Zoe Cămărăşescu
şi Cella Delavrancea, ridicînd pe rînd cîte un colţ din cortina lăsată peste
controversat de fascinanta epocă interbelică, nu numai că ne lasă să întrezărim
scene dintr-o lume dispărută pe vecie, dar ne oferă în mod indirect şi explicaţia
drumului pe care acea epocă şi l-a ales, efect al unei lipse pe care regina a
remarcat-o tăios şi concis („Imaginaţia
este, de fapt, un dar rar. Scriitorilor noştri le cam lipseşte.”). Capricioase,
tumultoase, sensibile şi foarte inteligente, ele devin cronicarii vremurilor moderne,
uneori admirativi, uneori maliţioşi, uneori tragici, oferind în orice caz o
perspectivă proaspătă şi neaşteptată asupra unor figuri şi evenimente pe care
istoria le înţepenise în imagini imuabile: indeciziile şi slăbiciunile lui
Nando (regele Ferdinand) aşa cum sînt ele relatate de Regina Maria, zgîrcenia
lui Iacob Negruzzi, morga academică a lui „Tuti” Maiorescu şi scorţoşenia lui
Duiliu Zamfirescu din evocările lui Zoe Cămărăşescu, dezastrele în iubire,
uneori tragi-comice, ale „prinţesei moldave” Maria Cantacuzino-Enescu, culminînd
cu aceea pentru Nae Ionescu, personaj central şi în viaţa capricioasei Cella
Delavrancea, copil teribil şi nonconformist cînd nu e răuvoitor de-a binelea:
...proverbiala subiectivitate dătătoare de fiori a Cellei: „La Băneasa am ascultat jalnicele creaţii ale lui Enescu. Suita sătească este nocivă datorită lipsei de forţă. Şi atît de ovreiască încît mi-a amintit prin transpunere de Marcel Iancu! Cum se mai răzbună elementele bastarde ale unei rase pentru că nu au fost luate în seamă. Nimeni nu s-a gîndit să le stăvilească şi pătrund din nefericire în tot ce este mai important!”
Zidurile
palatului nu mai oferă de mult protecţie şi intimitate acestor „suflete tari”,
ci s-au transformat într-o închisoare pe cît de luxoasă pe atît de sufocantă.
Veriga de
legătură între „castelane” şi „erudite” (Alice Voinescu, Annie Bentoiu, Pia şi
Cornelia Pillat), adică între perioada interbelică şi perioada aceea tulbure de
la sfîrşitul războiului şi începutul comunismului este constituită de Jeni
Acterian, evocată într-unul dintre cele mai frumoase capitole ale cărţii,
„Abecedar pentru Cartea ratărilor”. Singura ei operă, Jurnalul unei fiinţe greu de mulţumit,
oferă un tablou atît de fidel al generaţiei interbelice încît autorul sugerează
profesorilor de liceu să înceapă studiul acestei perioade a literaturii noastre
cu ea.
Agonia acestei feminităţi, a cărei vulnerabilitate a crescut direct proporţional cu excesele propriei forţe de caracter, dă seama o dată mai mult de ratarea unei generaţii cu potenţial uriaş. În filigranul acestei (de)căderi se pot – şi se cer – întrevăzute nu reuşitele, nu individualităţile salvate, într-o măsură sau alta, de la răzbunările istoriei, ci enormul potenţial uman, intelectual, spulberat în România anilor 1940-1964. Căci Jeni Acterian nu este un caz izolat, e „doar” un factor exponenţial.
Vocea lui
Jeni Acterian prefigurează celelalte voci ale intelectualităţii feminine, care
se vor refugia în bibliotecă pentru a scăpa de barbaria epocii ca să realizeze
că dincolo de uşile grele nu mai e nimic, nici siguranţa pămîntului moştenit (ce
dulce amară e evocarea Miorcanilor pillatieni de către Pia şi Cornelia!), nici
prestanţa numelui de veche viţă boierească (Annie Bentoiu) sau a titlurilor
academice de prestigiu (Alice Voinescu). Incitantă la lectură a fost, pentru
mine cel puţin, observaţia scriitorului
că Jurnalul lui Alice Voinescu s-ar
situa în prelungirea celui al lui Mihail Sebastian, descrierea atrocităţilor Dreptei
fiind completată, în aceeaşi cheie gravă, cu cea a atrocităţilor comuniste:
...venind la puţină vreme după Jurnalul lui Mihail Sebastian, Jurnalul lui Alice Voinescu umple şi celălalt taler al balanţei, ca să zic aşa. Mărturia lui Sebastian se oprea la barbaria Dreptei şi se sfîrşea în iarna lui 1944. Mărturia lui Alice Voinescu (cele 32 de caiete cuprind perioada septembrie 1929 – mai 1961) desfăşoară cealaltă jumătate a sferei. Altfel spus, face pod peste ambele maluri ale aceleiaşi ape negre: ea se înfioară în anii ’30 de furia legionarismului, dar devine victima barbariei comuniste a anilor ’50.
Şi astfel, ajungem
la ultimul cerc al infernului, în anii „obsedantului deceniu”, în care
închisoarea nu mai are nici măcar aparenţa refugiului, ci devine instrument de
tortură la vedere. E cercul „martirelor”, începînd cu mama Monicăi Lovinescu,
Ecaterina Bălăcioiu-Lovinescu, trecînd prin treimea „feminităţii torturate”:
Lena Constante, Adriana Georgescu şi Oana Orlea, pentru a sfîrşi cu vocea molcomă
a Aniţei Nandriş, cuminte replică ţărănească la tonul exuberant princiar al
Reginei Maria. Ca şi în celelalte cazuri, autorul preferă să citeze extensiv, făcînd
doar notaţii inspirate pe margine şi introduceri punctuale în subiect:
Oricine frecventează, cu sfială sau stupoare, cu oroare şi revoltă sau cu jalnică resemnare ceea ce lumea de specialitate numeşte cu ifos academic „literatura universului concentraţionar” va fi constrîns să accepte în final că, faţă de suferinţele bărbaţilor, feminitatea torturată e ceva cu mult mai degradant, mai greu de imaginat şi suportat sufleteşte.
Cartea lui
Dan C. Mihăilescu propune aşadar un altfel de itinerar al scriiturii feminine
româneşti, care, deşi trece prin vama închisorilor şi este jalonat de suferinţe,
eşecuri şi limitări, duce spre o luntre a lui Caron ce îi dirijează
reprezentantele, surprinzător, nu spre infernul uitării ci spre purgatoriul
marii literaturi.
N.B. De
citit neapărat:
Pia Pillat, Zbor spre libertate (The Flight of Andrei
Cosmin)
Cornelia
Pillat, Eterna întoarcere
Ecaterina Bălăcioiu-Lovinescu,
Scrisori către Monica
Lena
Constante, Evadarea imposibilă (L’évasion
silencieuse)
Adriana
Georgescu, La început a fost sfîrşitul (Au
commencement était la fin)
Oana Orlea, Ia-ţi boarfele şi mişcă! (Les années volées)
Aniţa Nandriş,
20 de ani în Siberia
Regina
Maria, Povestea vieţii mele
Maria
Cantacuzino-Enescu, Umbre şi lumini
Zoe Cămărăşescu,
Amintiri
Alice
Voinescu, Jurnal
Annie
Bentoiu, Timpul ce ni s-a dat
Exact asta am făcut și eu după ce am citit cartea asta, listă de lecturi ulterioare. Din păcate n-am mai citit nimic :(
ReplyDeleteTot esti mai tare decît mine, macar tu ai citit-o pe Alice Voinescu, daca-mi amintesc bine. Eu n-am citit decît Jeni Acterian din toata lista lui si o Regina Maria care nu mi-a prea placut, Tara mea :)
DeleteAnnie Bentoiu si Jeni Acterian am citit, ambele inainte. Cred ca mi-ar placea jurnalul lui Alice Voinescu.
DeleteEu am citit Ecaterina Bălăcioiu-Lovinescu, Scrisori către Monica (http://mihaelaburuiana.com/cartisicalatorii/scrisori-catre-monica-de-ecaterina-balacioiu-lovinescu/) și Anița Nandriș, 20 de ani în Siberia, iar Lena Constante e pe listă de mult. De cartea lui Dan D. Mihăilescu am auzit acum ceva vreme la Garantat 100% și mi-am propus s-o caut, dar știi cum e, so many books, so little time. :) Bine că mi-ai adus aminte de ea. ;)
ReplyDeleteDan C. Alunecă deștele pe tastatură :))
ReplyDeleteCe tare esti! Sînt invidioasa si mi-e ciuda ca n-am citit-o înainte de a pleca în Ro, ca mi-as fi cumparat macar partial din lista. Asa ca o sa ma duc pe amazon si o s-o astept pe sor'mea sa vie la vara :)
DeleteHa! Am luat-o de la Kilipirim cu 5 lei. :D
ReplyDelete