(La sorcellerie) trad. Ofelia Screciu
Perioada lecturii: 16 – 20 noiembrie 2018
Votul
meu:
N-am
găsit prea multe informații despre Jean Palou, în afară de faptul că a fost un
istoric francez interesat mai ales de procesele de vrăjitorie și că a făcut
parte din comitetul director al Analelor istorice ale Revoluției franceze.
Studiul
de față, Vrăjitoria, destul de
interesant dar cam expeditiv, pornește de la premisa (formulată în Introducere
și pe care autorul promite să o dezvolte pe parcurs), că vrăjitoria nu este
altceva decît o „fiică a Mizeriei. Ea este speranța celor revoltați. Este
fructul, blestemat de către Biserici și Putere, al Revoltei.” Să spun drept, cu
toate că Jean Palou revendică originalitatea acestei teze, mie mi se pare o
cauză
suficient de evidentă încît să nu fie ridicată la rangul de explicație
exhaustivă a fenomenului.
Lucrarea
are trei părți, prima ocupîndu-se de definirea conceptului și de implicațiile
sale sociale, a doua trecînd în revistă manifestările ei de-a lungul istoriei
și a treia vorbind despre influențele în artă, mai ales în pictură și literatură.
De la
bun început, autorul ține să ne atragă atenția asupra deosebirii între vrăjitorie
și magie, considerînd-o pe prima un fel de copil debil al celei de-a doua, pe
care Palou, sau așa mi s-a părut mie, o privește cu mult mai mult respect. În
orice caz, Magicianul este considerat un inițiat în Marile Mistere, un Maestru
cunoscător al formulelor sacre, un intelectual citadin (începînd cu evul mediu),
un fel de om de știință cu protectori sus-puși, în timp ce vrăjitorul cunoaște (superficial)
doar micile mistere, fiind un ucenic care dezlănțuie forțe pe care nu le mai poate
apoi stăpâni, un sătean perpetuu a cărui memorie ancestrală păstrează fragmente din tradiția cultelor druidice sau
păgâne, o ființă temută și prigonită.
Apărut
pentru prima dată în 589, termenul de „vrăjitor” îi desemna într-adevăr la
început pe cei care transmiteau prin tradiții orale vechile religii antice, mînați
de un sentiment de dublă revoltă, religioasă și socială. Religioasă, în
contextul în care Creștinismul le ucisese zeii, așa că i-au înlocuit pe fauni
și satiri cu diavolul și acoliții lui, pe care îi invocau în reuniuni sabatice nocturne
ținute aproape de monumente megalitice sau de ruine romane, cel mai adesea în zile
de miercuri (Mercur) și Vineri (Venus), reuniuni care imitau fie Compitalele,
fie Bacanalele, fie, prin cultul falic al Marelui Țap, Priapeele. Socială,
pentru că viața era adesea insuportabilă, ceea ce explică amploarea pe care o
luau actele de vrăjitorie în timpul crizelor economice sau sociale:
Sabatul este o parodie a Catolicismului și o invocare a zeilor dispăruți. El este și o caricatură a obiceiurilor sociale (de exemplu, ritualul omagiului) și un apel la forțele Răului pentru a găsi în sfîrșit fericirea pe Pămînt.
Un lucru
pe care nu-l știam este că dacă avem convingerea că evul mediu ar fi fost marea
epocă a vrăjitoriei aceasta se datorează Romantismului, și nu este decît o idee
preconcepută, dat fiind că pînă în secolul al XIII-lea se cunosc puține cazuri
de persecuție a ei în Europa, cu toate că acum încep să apară primele legi cu
privire la ea. Poziția bisericii era în general una indulgentă, văzînd în
demoni doar niște reminiscențe ale zeilor păgîni la care se mai închinau doar
oamenii săraci cu duhul. Procesele și condamnările la moarte încep sporadic de prin
anul 1270, se agravează în zorii Renașterii, iar în secolele al XIV-lea și al
XV-lea ajung chiar să mascheze procese politice ca acela al Templierilor sau al
Ioanei d'Arc. În orice caz, în evul mediu Inchizitorii sînt relativ îngăduitori
cu vrăjitorii și vrăjitoarele. Abia în secolele al XVI-lea și al XVII-lea, cînd
procesele sînt preluate de tribunalul laic, mult mai sever, vrăjitoria este
pedepsită implacabil, prigoana stingîndu-se încet-încet abia în secolul al
XVIII-lea:
Dacă evul mediu este epoca credinței creștine celei mai înfocate, el este în același timp și cea a toleranței față de Vrăjitorie. Secolul al XVII-lea, epocă a Rațiunii triumfătoare, este și cel al rugurilor celor mai numeroase și pline de Vrăjitori și Vrăjitoare.
De
fapt Inchiziția, creată în 1220 ca să se ocupe de Vrăjitorie („inquisitio”
însemnînd anchetă), drept pentru care a definit și nuanțat vinile magiei și ale
vrăjitoriei și și-a arogat, alături de Biserica, dreptul exclusiv de pedeapsă,
se mulțumea în general cu amendarea și biciuirea păcătoșilor, condamnîndu-i rareori
la moarte. Totuși, dacă se dovedea că vrăjitorul făcuse doar farmece dăunătoare
oamenilor sau animalelor, fără să recurgă la blasfemii, el putea fi conferit puterii
laice, care își însușea pe loc bunurile acestuia, puse sub sechestru. De aceea justiția
civilă va face presiuni să preia procesele în integralitatea lor si, spre
deosebire de Inchiziție, înfricoșătoare doar pentru vrăjitorii recidiviști, îi va
condamna de-a valma la moarte, pe baza mărturiei vinovatului, smulsă (cum făcea
și Inchiziția de altfel) prin tortură.
Cartea
conține și alte informații inedite, cel puțin pentru mine, sau măcar curioase, dintre
care voi enumera cîteva:
— condamnații
erau arși nu pe ci în rug, în care intrau pînă la gît, și unde mureau
de obicei sufocați de fumul care se ridica înainte de a fi atinși de flăcări (așa
a murit și Ioana d’Arc);
— proba
apei, administrată pînă în secolul al XIII-lea, datează din perioada
carolingiană și este probabil o moștenire à
l’envers de la galii din valea Rinului, care obișnuiau să arunce în rîul cu
pricina copiii bănuiți a fi rodul unor legături adultere: dacă bebelușul se
îneca, era semn că era nelegitim. La Strasbourg se mai poate vedea podul numit Pont
du Corbeau de pe care erau aruncați vrăjitorii și vrăjitoarele care, spre
deosebire de sugarii gali nu mai aveau nici jumătate de șansă, fiind, după cum
se știe, considerați nevinovați doar dacă se înecau;
— băuturile
vrăjite erau preparate în două feluri: fie după o formulă „poetică”, din „rădăcini
de emilae campanae culese în ajun de
Sfîntul Ion, măr de aur, chihlimbar gri, totul amestecat cu un manuscris
purtînd numele magic „Sheva" , fie după una dezgustătoare, din „amestecuri
de sînge menstrual, unghii tăiate, pămînt din morminte și vin alb”. Aceasta din
urmă a fost cea întrebuințată de Doamna de Montespan, care a preparat-o cu
ajutorul „diabolicului” canonic Guisbourg ca să obțină dragostea lui Ludovic al
XIV-lea;
— obiceiul
de a decora grădina cu globuri de sticlă ar proveni din obiceiul de a se pune
un witch-ball în curte pentru ca
familia să fie protejată de „legatul eghileților” (procedeu de împiedicare a căsătoriei),
una dintre practicile cele mai cunoscute legate de sexualitate și vrăjitorie;
— în
toate tradițiile, inclusiv cele orientale, Diavolul este Părintele Muștelor. În
plus, vrăjitoarele nemțoaice îl numeau „Marele Șerb Revoltat;
— au
existat doar două cărți de farmece importante, Clavicula lui Solomon (inițial o culegere de incantații de pe
vremea lui Vespasian) și Cartea de vrăji
a Papei Honorius (o prelucrare a primeia în sec. 13), toate celelalte fiind copii
ale acestora. Într-una dintre ele, Micul
Dragon Roșu, se descria în amănunt procedeul de invocare a diavolului (cu
formule în care se amestecau respectul și amenințările) și de încheiere a pactului cu el;
— dintre
valdezii (numiți așa de popor datorită ereziei discipolilor lui Pierre Valdo),
care găsiseră refugiu în Alpi, și se ocupau cu topirea ghețurilor în timpul
iernii, au fost arestate și executate de Inchiziție între 1428-1447, pe lîngă
cei 57 de bărbați, 110 femei care se numeau toate Margareta;
— în Suedia
a avut loc un singur mare proces de vrăjitorie în 1670, la Delecarlia, unde a
căzut o grindină puternică distrugînd
recolta, tocmai cînd localitatea se confrunta și cu o epidemie de maladii
infantile. De toate aceste rele au fost învinovățite 85 de femei care ar fi furat
copii să-i ducă la Sabat și să-i sacrifice Diavolului. Unii copii au povestit că
acolo Satan, fiind bolnav, a cerut să i se pună ventuze;
— în Germania
prigoana a atins proporții uriașe, ajungîndu-se la 30 000 de persoane
ucise între secolele al XVI-lea și al XVIII-lea, lucru explicabil social prin
războaiele religioase și răscoalele țăranilor. „In Silezia, la Neisse, lipsa
lemnului pentru alimentarea rugurilor a dus la găsirea unui nou procedeu de
execuție: s-au construit cuptoare în care-i închideau pe bieții nenorociți.
Patruzeci și două de femei, toate la un loc, au pierit așa în 1651. Încă o mie
au urmat în decurs de nouă ani, printre care copii de doi pînă la patru ani.”;
— în
Salem urgia a fost adusă de puritanii englezi exilați de Ioan Stuart, care au
venit în America unde „au vrut să fondeze un regat al lui Dumnezeu pe placul
sufletului lor, adică fără bucurie și fără iubire.”;
— în Rusia, nu se cunosc cazuri concrete de procese, dar se
știe că la Moscova vrăjitorii erau arși de vii în cuști de fier, în care erau
închiși împreună cu pisici;
— cu
toate că din secolul al XVIII-lea prigoana încetează, se mai cunosc cazuri de
victime chiar și în secolul al XIX-lea, în situații în care „imbecilitatea
populară” a înlocuit cu succes cruzimea vechilor judecători:
In 12 decembrie 1824, la Bournel (Lot-et-Garonne) două femei au încercat să o ardă de vie pe o pretinsă vrăjitoare; la Laval, în 1836, a fost torturat un biet bătrîn, acuzat de a fi făcut farmece unui copil; la Mery, în 1836, un medic ignorant a dat vina declanșării unei epidemii pe o biată nenorocită, martirizată apoi de o populație fanatizată. În 1843, aproape de Tours, la Chanceaux, familia Avril era cît pe ce să fie victima unor bănuieli asemănătoare.
Bineînțeles,
ce am enumerat mai sus este o mică parte a studiului, care nu ocolește cazuri
celebre, ca afacerea otrăvurilor de pe vremea lui Ludovic al XIV-lea, prigoana
din Arras, povestea lui Urbain Grandier în care joacă și Richelieu un rol și multe
altele.
În concluzie,
pe lîngă faptul că, așa cum spuneam și la început, cartea mi s-a părut lejer pospăită,
am simțit și un ușor dispreț al autorului față de propriul subiect, ceea ce a dăunat,
ca sa zic așa, obiectivității prezentării. Trei stele totuși, pentru că, așa
cum bine observa cineva, are măcar meritul de a fi pus bazele problemei.
Un mare mulțumire de la Maria Fieraru către DR DAWN pentru că m-ai ajutat să-mi reconstruiesc casa spartă. Incoerența a fost la ordinea zilei în casa și în căsătoria mea. Soțul meu a avut o problemă al naibii și îmi sfâșie carnea de când am început să avem prea multe dezacorduri. În unele zile tocmai a plecat și nu s-a întors decât în ultimele săptămâni. Am fost devastat și am încercat tot ce am putut pentru a remedia problemele, dar nu am reușit. A trebuit să caut ajutor și am fost îndrumat de un prieten să contactez DR DAWN, ceea ce am făcut. Nu am știut niciodată că va fi posibil pentru că problemele persistaseră timp de doi ani întregi. DR DAWN m-a liniştit şi mi-a spus să am încredere în el şi să cred că dorinţele mele se vor împlini. Mi-a reparat căsnicia cu relația sa puternică de reuniune de dragoste și casa mea este din nou grozavă și soțul meu este cu mine pentru a nu pleca niciodată. Contactează-l și tu și crezi că te poate ajuta pentru că nu are înregistrări proaste. Doar WhatsApp-i +2349046229159
ReplyDeletesau e-mail-i prin: dawnacuna314@gmail.com