– e-book. Prefață de Monica Lovinescu
Perioada
lecturii: 11 – 17 august 2017
Votul meu:
Libertatea nu este decît un trandafir albastru
Într-un
interviu telefonic realizat de Mariana Conovici în 1998 si preluat de RADOR
aici, Adriana
Georgescu mărturisea că a scris La
început a fost sfârșitul în primul rînd din disperare. Disperarea de a
vedea indiferența Vestului la nedreptățile care loviseră România și de a asista
la apatia cu care erau primite informațiile despre încălcarea drepturilor fundamentale
ale omului. Eu aș adăuga un al doilea motiv: patriotismul exemplar care i-a dat
puterea unei tinere fragile de 25 de ani să suporte tortura închisorii fără sa
se lase doborâtă, și mai apoi să facă parte activă din Rezistența românească atît
în țară cît și în străinătate, chiar și atunci cînd cauza părea (era!) definitiv
pierdută.
Este o altă dovadă
a superficialității vremurilor „foiletonistice” (ca să împrumut o expresie a
lui Hermann Hesse) pe care le trăim faptul că autoarea este așa de puțin cunoscută,
atît la noi, cît si în străinătate: nimic despre ea în Wikipedia (care îi dedică,
desigur, o pagină lui Adrian copilul minune) și doar cîteva rînduri în
Enciclopedia României. Eu însămi
am dat peste numele ei din întîmplare, citind un interviu al Monicăi Lovinescu
care mi-a trezit interesul. Cînd am regăsit-o menționată în cartea lui Dan C.
Mihăilescu, Castelul, biblioteca, pușcăria (de citit,
neaparat) am citit cu aviditate cele scrise despre ea, dar nu mi s-a părut
destul.
Și aceasta pentru
că viața și opera Adrianei Georgescu sînt mai mult decît remarcabile, sînt
exemplare. În 1943, nu era decît o foarte tânără avocată, care scria cronici de
film și nu știa mai nimic despre politică. Cinci ani mai tîrziu era considerată
de Securitate inamicul public numărul 1 și a trebuit să părăseasca pe ascuns țara,
dar nu a renunțat niciodată la luptă. Ajunsă,
după cum își amintește Monica Lovinescu în Prefață,
în Parisul anului 1948, Adriana împreună cu ceilalți exilați au continuat să
pledeze pentru eliberarea României într-un oraș vag ostil, pentru că era plin
de „intelectuali marxiști, marxizanți, marxieni, comuniști, tovarăși de drum și
de ideologie pentru care Moscova era un fel de Meccă a antifascismului” și
pentru care a spune ceva despre Est însemna a fi calificat drept fascist.
În acel oraș
care prefera să închidă ochii pentru a-și păstra intacte iluziile se hotărăsc Adriana
Georgescu și Monica Lovinescu, după lungi discuții prin cafenelele din St.
Germain-des-Prés, să lucreze împreună la un document care să denunțe iadul
comunist: Adriana să-și scrie povestea pe care Monica să i-o traducă în franceză
au fur et à mesure. Deja, în calitate
de membră a partidului liberal și de secretară a generalului Rădescu, autoarea
participa la diverse întruniri de sensibilizare a Occidentului, și depunea mărturie
despre ororile pe care le trăise de cîte ori avea ocazia, ca în procesul
intentat lui Renaud de Jouvenel pentru cartea sa L’lnternationale des Traîtres, unde, atunci cînd judecătorul i-a întrerupt depoziția cu observația că nu i se pare că detenția prin închisorile
comuniste ar fi lăsat urme asupra ei, tînăra și-a scos proteza pe care o purta
de cînd îi fuseseră scoși toți dinții – fără anestezie – în închisoare și a pus-o, fără un cuvînt, pe masă.
Publicată la
Hachette, în 1951, în traducerea Monicăi Lovinescu (care semnase cu pseudonimul
Claude Pascal din teamă pentru mama ei, rămasă în țară), cartea nu a avut, din păcate,
ecoul așteptat și meritat. Si totuși, ea nu este numai un important document
istoric, aducînd mărturie despre anii aceia tulburi pe care comuniștii i-au
falsificat atît de bine încît pentru noi pînă și azi continuă să rămână suspendați
nebulos undeva între ficțiune și realitate, ci și o operă literară de un talent
incontestabil, prin reconstituirea plină de pitoresc a unei societăți pierdute
pentru totdeauna, într-un stil care îmbină neașteptat burlescul, satira acerbă și
observația lucidă.
Evenimentele, prezentate dintr-o triplă perspectivă: de șefă
de cabinet a generalului Rădescu, de deținut politic și de membră a Rezistenței
românești, oferă o viziune de ansamblu a societății de atunci, de la pătura cea
mai înaltă la cea mai umilă.
Ca șefă de
cabinet, Adriana are prilejul să-i cunoască îndeaproape pe comuniștii „de vază”
ai momentului: un Emil Bodnăraș care încearcă s-o atragă în partid și apoi
recurge la amenințări voalate pe care la început tânăra nu le ia în seamă,
fiind ferm convinsă că „(r)ăzboiul se va încheia, rușii vor părăsi țara noastră
și, fără sprijinul lor, e sigur că nici un vot la o mie de alegători nu vor obține
comuniștii”; un Petru Groza, țărănos, parvenit și slugarnic, care a făcut avere
de pe urma persecutării evreilor și a relațiilor cu comuniștii și al cărui
principal titlu de glorie „este o lună petrecută în închisoare, de unde a ieșit
grație intervenției lui Iuliu Maniu”; în sfîrșit, o Ana Pauker cu privirea
posomorîtă și un Gheorghiu-Dej cu „ochi inteligenți și o față deschisă”. Mai
apoi va asista neputincioasă la
preluarea brutală a puterii de către comuniști, care nu se sfiesc nici să tragă
în mulțimea care cînta imnul regal (învinuind mai apoi guvernul pentru masacru)
nici să falsifice alegerile:
„Teohari
Georgescu și comitetul central al P. C. s-au dus la ambasada sovietică spre a-l
pune lui Kaftaradze aceeași întrebare telegrafiată de prefecții din provincie:
„Opoziția obținut majoritate de 80%. Ordonați telegrafic ce e de făcut”.
Kaftaradze a luat contact cu Moscova, iar Moscova a ordonat: voturile opoziției
trebuie să fie trecute pe seama coaliției guvernamentale și vice-versa.”
Fresca
ororilor (și acesta este marele farmec al cărții, această originală împletire
de grotesc și pitoresc) este umanizată de detalii neașteptate, care odihnesc privirea
cititorului făcîndu-l să uite pentru o clipă ansamblul de coșmar pentru a
savura mici scene umoristice, satirice, picarești: o imagine de un tragi-comic savuros
este aceea a defilării femeilor-soldat ruse în uniforme împodobite cu tot felul
de articole de îmbrăcăminte inedite (prăzi de război, desigur), ca jupoane, cămăși
de noapte sau chiar sutiene purtate pe deasupra vestonului:
„Inima mi se
strânge brusc și uit de armata care jefuiește și fură ca să nu mai zăresc decât
aceste femei stângaci de cochete, încerc să-mi imaginez viața lor, hainele pe
care le-or fi purtat înainte de a fi îmbrăcat uniforma”
...sau
ironia înduioșătoare a unei întâmplări care ar putea oricînd servi ca material
pentru un banc politic:
„În fața
sediului P.p. din cartier o femeie foarte bătrână privește în vitrină uni mare
portret al lui Stalin. Îl întreabă pe un bărbat care iese de la sediu:
— Spune-mi,
maică, cine e?
Ca niște
autentici gură-cască, ne oprim cu toții ca să auzim răspunsul.
— E Stalin,
răspunde comunistul. Cel care i-a izgonit pe nemți din țara noastră.
— Dumnezeu
să-l binecuvânteze, spune bătrâna. Când o să-l gonească și pe ruși?”
Ca deținută
politică, Adriana este printre primele victime ale cruzimii inimaginabile a torționarului
Alexandru Nicolschi, pe care-l numeste „omul-șobolan” și care va deveni autorul
experimentului Pitești. Interogatoriile, bătăile, farsa procesului, condițiile
mizere de detenție și ororile din spitalul închisorii, unde operațiile se fac
pe viu iar transferul în salonul de contagioase este o măsură disciplinară, sînt
din nou contrabalansate de portretele vii ale deținutelor de drept comun, hoațe,
prostituate, ucigașe care trăiesc într-o lume subterană, dar la fel de bine
organizată ca societatea „normală”.
„Hoațele
cele mai stimate sunt cele care au mai mulți ani de închisoare la activ și au
reușit mai multe evadări. Hoațele de mărunțișuri sunt considerate diletante. În
închisoare, ele sunt sclavele hoațelor de carieră, care le numesc „pișăcioase”.
Găinăresele le fac patul celorlalte hoațe, le spală rufele și asigură „corvoada
căldărilor” în locul lor. Nu visează decât un singur lucru: să intre în carieră
adevărată. Când ies din închisoare, se duc la una din adresele indicate de o
hoață pe care au servit-o și își încep ucenicia; ele numesc asta „a merge la școală”.”
În sfîrșit, amintirile
din perioada în care a fost membră activă a Rezistenței, ar putea constitui o
dovadă că românul poate avea coloană vertebrală, de vreme ce, deși mai tîrziu țara
noastră a fost printre cele mai apatice în ceea ce privește revolta împotriva
comunismului, în primii ani activitatea clandestină românească a fost printre
cele mai efervescente din Blocul de Est. O întreagă organizație subterană tipărea
și împărțea manifeste, îi camufla pe cei căutați de KGB și în general întreținea
speranța unei reveniri la normal. În peregrinările prin casele unde se ascundea
de Securitate, Adriana dă peste tot felul de oameni curajosi, de la mama care o
ascunde chiar și de copiii ei care n-ar ezita s-o pîrască la școală (și care-i povestește
cum fiul ei de șapte ani a întrebat-o dacă zînele din poveste sînt reacționare),
la intelectualii care trăiesc din traduceri pe care le semnează alții pentru că
numele lor nu e de origine sănătoasă sau la ofițerul care, revenit din Rusia după
ce fusese luat prizonier la Iași imediat după armistițiu, mărturisește că s-a
înscris în partid după doi ani de lagăr de frică să nu moară în infernul de
acolo, dar că acum îi este și mai frică:
„— Mi-e
frică de responsabilul politic al unității, care s-a înscris în partid înaintea
mea. Lui îi e frică de mine fiindcă sunt un fost prizonier din Rusia.
Amândurora ne e frică de comandantul unității, iar comandantului îi e frică de
noi. Și mai ales rușine. Ați văzut cum îi privesc oamenii pe ofițerii din
divizia comunistă? Cu ce dispreț?”
După o primă
încercare de părăsire a țării neizbutită pentru că a coincis cu abdicarea
regelui, autoarea reușește să plece în 1948. Un prieten „ilegalist” îi dăruiește
una dintre parolele de care se folosiseră în activitatea lor clandestină,
„Niciodată trandafirii n-au fost atât de albaștri”:
„— ... De
acum înainte, nimeni nu o va mai folosi aici. Îți aparține. Dacă o aud
vreodată, voi ști că ați ajuns cu bine, în cealaltă parte a lumii.
Și,
deschizând ușa:
— Și
întorceți-vă repede pentru ca trandafirii să înceteze într-o zi să mai fie albaștri,
nu-i așa copii?”
Din păcate,
trandafirii au încetat să mai fie albaștri abia în 1990, cînd Adriana, revenită
cu atîtea speranțe în România, a aflat repede in Piața Universității că n-au
facut decît să capete culoarea roșie a altui partid „eliberator”: FSN aka PSD...
No comments:
Post a Comment