Trad. de Adelina
Piatkowski, Cristian Bădiliță, Cristian Gașpar-Iași – e-book.
Perioada lecturii 28 septembrie – 11 octombrie 2018
Votul meu:
Apărut în 1998 la Polirom, volumul „Viața lui Pitagora. Viața lui
Plotin” este de fapt o crestomație de texte mai vechi și mai noi, un fel de puzzle
din care cititorul poate reconstitui mai ales imaginea complexă a unui Porphyrios
nejustificat de puțin cunoscut în zilele noastre.
Prezentîndu-și propriul autor din tripla perspectivă de biograf, editor
și filosof, cartea se transformă ușor-ușor într-o triplă biografie, adăugînd la
Viețile lui Pitagora și a lui Plotin pe
aceea a autorului lor, portretizat într-un amestec de viziune modernă, prin
prefața semnată de editorul Cristian Bădiliță și antică, prin includerea fragmentului
lui Eunapios, Viața lui Porphyrios. În
plus, cele două introduceri, a lui Bădiliță
la Viața lui Pitagora și a lui Luc
Brisson la Viața lui Plotin, ca și
dialogul dintre Porphyrios și Plotin așa cum și l-a imaginat Leopardi inclus
spre sfîrșitul volumului, completează portretul spiritual al acestui învățat bine-cunoscut
în antichitate, căruia i se datorează, probabil, conservarea figurii lui Plotin
în memoria filosofiei universale.
Prefața Despre viețile unor
„bărbați îndumnezeiți" schițează un prim portret al lui Porphyrios, și-i
enumeră cîteva contribuții culturale majore: editarea Eneadelor lui Plotin așa cum au ajuns la noi, ediție care propune implicit
o grilă de lectură pe trei paliere (etică, fizică și teologică); „împăcarea” pe
de o parte a lui Platon și Aristotel („Logicianul Aristotel, în urma demersului
porphyrian, nu se mai vede umbrit, complexat, umilit de către teologul Platon”)
și pe de alta transformarea lui Aristotel în magistrul evului mediu creștin;
aducerea unei dimensiuni ecumenice în filosofie, impregnînd-o de virtuți
religioase („De la Plotin, trecînd prin Porphyrios și pînă la Damascius,
ultimul neoplatonician, filozofia trăiește într-o continuă rugăciune, iar
filozoful se consideră un hierofant și un mistagog”); transmiterea de informații
prețioase (istorice, filozofice, filologice etc.) din Antichitate, în cele
peste 60 de lucrări pe care le-a scris în domenii diverse (gramatică și cronologie,
istorie și exegeză homerică, astronomie, astrologie, matematică, muzică,
psihologie, metafizică); influența incontestabila asupra filosofiei arabe.
Născut în 232 sau 233 în Siria, cu numele de Malchos (însemnînd
„împărat”), Porphyrios (numele lui filosofic) vorbea de mic copil trei limbi:
siriaca, ebraica și greaca. A fost educat de Longinos, de la care a deprins
critica pe text, dar se va converti la elenism după întîlnirea cu Plotin. Unul
dintre episoadele celebre ale vieții sale este momentul în care, în urma unei
depresii, se gândește să-și pună capăt zilelor, dar Plotin îl convinge să nu o
facă, sfătuind-l să plece în schimb într-o călătorie (dialogul lui Leopardi dă
viață acestui episod, oferind totodată o interpretare a lui în stilul filosofic
al curentului romantic).
Vindecat de melancolie, Porphyrios se va întoarce la Roma, unde va
începe o serie de conferințe publice despre învățătura lui Plotin, simțind că
atenția publicului trebuia reorientată spre filosofie, într-o eră confruntată
cu o criză a modelului intelectual, reprezentat altădată de profesori,
scriitori, retori, filozofi, si înlocuit acum în imaginarul colectiv de sfînt
(omul îndumnezeit: theios aner). Filosoful
fusese înlocuit cu profesorul de filosofie, sofistul domina învățământul public
și apăruse o lâncezeală intelectuală (odată cu renunțarea la aflarea adevărului
pe cale rațională, socratică în favoarea adevărului revelat) pe care neoplatonicienii
vor încerca s-o contracareze întorcîndu-se la vechile modele, mai ales la Platon
(ale cărui texte sînt reeditate după reguli filologice stricte) și la Pitagora
(a cărui figură este reconstruită, idealizată).
În acest spirit îl va asemui Porphyrios pe Pitagora unui zeu trăind pe
pămînt, iar pe Plotin unui daimon încătușat în trup omenesc, transformîndu-i astfel
în figuri exemplare, înzestrate cu toate calitățile (neo)platoniciene: înțelepciunea
(manifestată încă din fragedă pruncie), perspicacitatea (Plotin citește pînă în
străfundul sufletelor elevilor săi, simțind de pildă că Porphyrios vrea să se
sinucidă), puterea de vindecare (Pitagora era celebru pentru rețetele sale, iar
Plotin punea diagnostice și recomanda tratamente), generozitatea (Plotin nu preda
pe bani, avea grijă gratuit de copiii
prietenilor săi și primea pe oricine la cursuri, în timp ce comunitatea pitagoreică
trăia laolaltă, într-o ireproșabilă înțelegere, toate bunurile fiind împărțite
frățește), dimensiunea politică (prozelitismul – Pitagora voia să reveleze
metoda vieții bune și fericite tuturor, nu doar discipolilor săi) și nu în
ultimul rînd dimensiunea „sacerdotală" (decurgînd din asimilarea
filozofiei cu misteriile tradițional religioase în care discipolul se inițiază
pas cu pas: Pitagora și Plotin sînt hierofanți, vorbesc cu zeii, experimentează
și ating extazul pentru că ei cred că filozofia are o pronunțată conotație
misterică. De aceea își împart discipolii în începători și avansați, exoterici
și ezoterici, după criteriul „competenței" spirituale).
Cînd moare, sufletul lui Plotin se alătură celor al lui Pitagora si
Platon pentru a completa „marea triadă sacră a neoplatonismului” sub al cărei semn
tutelar stau cele două biografii porphyriene, și care ar fi, după părerea lui Cristian Bădiliță o foarte utilă
cheie de lectură pentru cele două „Vieți”.
Se pare că neoplatonicienilor li se datorează redescoperirea lui Pitagora,
pînă atunci privit sau cu dispreț (Xenofan, Heraclit), sau cu simpatie condescendentă
(Platon, în Republica îi considera
„filozofia" un fel de sectă privată, întemeiată pe relații prietenești). Dintre
cele trei biografii păstrate, toate cam din aceeași perioadă (a lui Diogenes
Laertios, a lui Porphyrios și a lui Iamblichos) și care făceau parte din
lucrări mai ample de istoria filosofiei (a lui Diogene păstrată integral,
celelalte două parțial), doar a lui Diogenes este obiectivă, în stil
jurnalistic, celelalte două fiind, în opinia lui Cristian Bădiliță, „biografii asumate,
biografii-reper, de fapt „autobiografii-ideale". Atît Porphyrios, cît și
Iamblichos, scriind despre Pitagora, scriu despre propriul lor ideal de viață,
de spiritualitate, șlefuindu-și cu fiecare cuvînt, cu fiecare frază propriile
trupuri și suflete.”
Cea scrisă de Porphyrios făcea parte din Philosophos historia (probabil 268-270), care cuprindea, „pe
sărite, învățăturile și biografiile celor mai importanți filozofi, de la Thales
și pînă la Platon. Dincolo de Platon, conform „crezului" neoplatonician,
se întindea „golul metafizic". (C.B.)
Textul urmărește cum, prin puterea intelectului, omul se transformă treptat
în zeu. Născut la Tyr, în Siria, Pitagora ar fi învățat geometria de la
egipteni, numerele și calculele de la fenicieni, astronomia de la caldeeni, iar
de la evrei știința interpretării viselor. În călătoria inițiatică făcută în
Egipt a asistat la practicile religioase ale preoților de acolo (fiind singurul
care a reușit să se apropie de ei). Apoi a înființat la Ionia o școală rămasă
celebră și în vremea lui Porphyrios sub numele de Hemiciclul lui Pitagora, unde
se deliberau problemele publice de către cetățeni (discuțiile filosofice purtîndu-se
însă într-o grotă în afara cetății). Unul dintre discipolii săi a fost tânărul
trac Zalmoxis (al cărui nume, ne informează autorul, provenea din faptul că la
naștere fusese învelit într-o piele de urs, pe care tracii o numeau zalmos), pe care l-a inițiat în
astronomie, cultul sacru și ritualurile divine.
Personalitatea puternică a lui Pitagora își lăsa amprenta nu numai
asupra cetății (prin contribuția la educația tinerilor sau stabilirea de
legislații care au dus la eliberarea unor cetăți-stat din Italia și din Sicilia)
ci și asupra naturii (putea schimba comportamentul animalelor, prezicea fără
greș cutremurele, putea opri epidemiile, vînturile năprasnice și grindina,
volbura fluviilor și a mării).
Pitagora molcomea suferințele sufletului și pe cele ale trupului prin ritmuri, cîntări și incantații. Toate acestea erau potrivite pentru discipolii săi. El personal asculta armonia Universului, apt cum era de a prinde armonia universală a sferelor și a astrelor, care se mișcă automat.
Avea un dublu sistem de învățămînt, unul pentru mathematikoi (acei discipoli care învățaseră în profunzime
argumentarea științifică superioară) și altul pentru akousmatikoi (cei care cunoșteau doar principiile elementare din
opera scrisă a magistrului, fără o expunere mai precisă). Țelul filozofiei sale
era descătușarea și eliberarea definitivă a intelectului (nous) care „prin sine însuși ,vede totul, aude totul: restul este
surd și orb’. După ce intelectul a fost purificat este nevoie să i se pună la
dispoziție ceva care să-i fie de folos.” A recurs la studiul numerelor pentru că
prin cuvinte nu putea explica limpede ce sînt „formele" (eide) și principiile primare:
Din păcate, Kylon, un bărbat din Crotona bogat și influent, dar violent
și cu porniri tiranice, a vrut să intre în cercul lui Pitagora, care, după ce
l-a supus unui examen fizionomic, l-a refuzat. Mînios, Kylon a pus să se
incendieze casa în care se adunaseră adepții filosofului (Pitagora lipsea în
ziua aceea) și toți au ars de vii în afară de doi discipoli. Pitagora se pare că
s-a refugiat la Metapont, în Sanctuarul Muzelor, unde a rămas timp de patruzeci
de zile, fără cele necesare vieții și apoi de durere s-a sinucis.
Pitagoreii izolați, descurajați de cele întîmplate, s-au împrăștiat care încotro, evitînd compania oamenilor. Cu toate acestea, din teamă ca nu cumva numele filozofiei să dispară și astfel, din această cauză să-și atragă asupra lor mînia zeilor, au redactat Memoriile sumare în care au strîns scrierile [pitagoreilor] mai vechi, cît și propriile lor amintiri.
Nu mai puțin fascinantă în exemplaritatea ei este viața lui Plotin,
prezentată în lucrarea cu titlul complet Despre
viața lui Plotin și despre ordinea cărților sale.
Așa cum observa Luc Brisson în Introducere,
Porphyrios face în așa fel încît fiecare etapă din viața lui Plotin să se
încadreze într-un multiplu de șapte (număr asociat, în speculațiile
numerologice, Atenei, zeița nous-ului):
astfel, la 7 ani Plotin ajunge la vîrsta cugetării, la 28 se consacră filozofiei,
la 42 își deschide școala și la 49 începe să scrie. Perioada șederii lui Porphyrios
pe lîngă Plotin (263 – 268) conține informațiile cele mai numeroase și mai
sigure, atît despre activitatea de predare, cît și despre activitatea literară
și modul de viață.
Ca șef al școlii de filosofie din Roma (termenul „școală” trebuind
luat, avertizează Brisson, în sensul larg de învățământ deschis tuturor, dar
fără un caracter structurat, instituțional) el preda în casa aristocratei
Gemina („sub Imperiu era un lucru foarte obișnuit să ții școală într-o casă
particulară”) în fața unui public numeros, discipolii săi putînd fi împărțiți
în trei categorii: contemplativii (care studiau filosofia acceptîndu-i modul de
viață); politicienii (senatorii) și chrematisticienii (un fel de economiști). Tipul
de predare se baza pe un volet exegetic (care constituia germenele expunerii
doctrinei originale) și unul dogmatic, metoda fiind discuția și nu expunerea.
Obiectivul nedeclarat al lui Porphyrios, este de părere Brisson, pare a
fi să demonstreze că viața și opera lui Plotin ilustrează cele patru virtuți
ale filosofului neoplatonician: civice (cultivînd relații politicoase și blînde
cu toți semenii lui, pentru că Binele se identifică cu blîndetea, bunăvoința și
delicatețea); purificatoare (detașîndu-se de trup, practicînd ascetismul – era
vegetarian strict – și renunțînd la bunurile lumești); contemplative (prin
predare și scriere, activitatea sa intelectuală fiind atît de intensă, asiduă
și perfectă încît devine asemenea unui zeu); paradigmatice (intelectul său este
asimilat unui ochi care reușește să contemple Unul fără intermediar).
„Din această perspectivă, putem afirma împreună cu Pierre Hadot că structura impusă de Porphyrios Eneadelor
propune o ordine de lectură a scrierilor lui Plotin care, într-un context
pedagogic, arată cum sufletul omenesc reușește să se detașeze de sensibil
(Eneadele I, II, III) pentru a trăi conform intelectului (Eneadele IV, V) și
ajunge, grație puterii acestuia din urmă, să contemple Unul (Eneada VI). Și,
după Porphyrios, Plotin însuși ar fi dat exemplul unui asemenea mod de viață.”
(L.B.)
Iată și evocarea lui Porphyrios, un scurt portret al filosofului
exemplar aflat deja între realitate și mit, stînjenit de propria latură umană,
care se interpunea între el și idee.
...după ce scria, nu suporta să-și copieze încă o dată textul. [Ce zic], nici măcar nu ajungea să-l citească o singură dată de la cap la coadă, fiindcă vederea nu-i dădea nici un sprijin la lectură. De scris, nu scria migălind literele, nici cuvintele nu le despărțea clar, iar cu ortografia nu-și bătea capul, ci avea în minte fără încetare numai sensul. Acest fel [de a scrie], care ne uimea pe toți, și l-a păstrat pînă la moarte: după ce, cugetînd în sine, își limpezea gîndul de la un capăt la altul, așternea în scris cele cugetate, închegînd atît de ușor ceea ce orînduise mai înainte în minte, încît ai fi zis că nu face decît să copieze dintr-o carte.
Nu-i de mirare deci că Porphyrios ia asupra sa sarcina de a desluși și răspândi
învățătura maestrului. Iar dacă mai exista vreo îndoială cu privire la măsura
în care i-a reușit acest lucru, e de ajuns să-l ascultăm pe Eunapios pentru a
ne convinge de rolul său hotărîtor în înțelegerea și difuzarea idealului
plotinian:
„...și într-atît era de priceput la discursuri, încît dădea și
conferințe publice. Iar faima lui Porphyrios atrăgea toate grupurile și toată
mulțimea către [învățătura lui] Plotin. Într-adevăr, Plotin, prin înălțimea
cerească a sufletului și prin felul încîlcit și enigmatic al tratatelor sale
părea greoi și de neînțeles; Porphyrios însă, precum un lanț al lui Hermes
întins spre oameni, grație și unei culturi variate, le atrăgea pe toate
[subiectele] spre simplitate și limpezime.”
No comments:
Post a Comment