(Histoire de la philosophie occulte) – Humanitas,
1994, Traducere de Claudia Dumitriu. ISBN
973-28-0438-6
Perioada lecturii: 29 mai - 19 august 2016
Votul meu:
Un cadou recent de la fostul meu prof de română,
Istoria filosofiei oculte a lui
Sarane Alexandrian a venit taman cînd căutam literatură de specialitate pe tema
sefiroturilor din Pendulul lui Foucault.
Așa se explică de ce am început s-o citesc, ca să zic așa, peste rînd, dar
nu-mi pare rău deloc, subiectul, foarte interesant în sine, este tratat
excelent!
Autorul afirmă în prolog că a scris această
carte pentru că își explică fascinația dintotdeauna a cititorilor pentru magie
și vrăjitorie nu prin declinul religiei sub influența materialismului și nici
printr-o „aspirație intelectuală spre miraculos”, ci prin faptul că omul are
atît o gîndire pragmatică cît și una magică, că o acceptă sau o neagă, că o
cultivă sau o înăbușă. Aceasta este evidentă în copilărie, persistă în vise și
se revarsă în nevroze sau psihoze.
Punctul meu de vedere admite... că nu am ieșit total din credințele magice și că, probabil, nu vom ieși niciodată: omul cel mai rațional din lume le păstrează în el, estompate și deghizate. Ele nu tind să dispară, ci să se ascundă din ce în ce mai adînc sub aparențe logico-pragmatice.
Alexandrian ține să sublinieze că studiul său nu
favorizează gîndirea magică în detrimentul gîndirii pragmatice, nici filosofia
ocultă în detrimentul celei clasice; el doar atrage atenția asupra unui curent
„neglijat de învățămîntul academic, lăsat în voia falșilor profeți și de la
care putem împrumuta noțiuni pentru cercetarea adevărului.”
Eseul are opt capitole, primele două ocupîndu-se
de gnosticism și de catarism, celelalte șase de ramurile principale ale
filosofiei oculte: aritmozofia, alchimia, artele divinatorii, taumaturgia,
comunicarea cu invizibilul și magia sexuală.
Gnoza, mișcare precreștină al cărei reprezentant
principal a fost școala din Alexandria, a combinat iudaismul cu filosofia greacă,
dînd Vechiului Testament o interpretare aristoteliciană. „Religia” gnostică nu
are o personalitate centrală, ci este „cultul unei valori transcendente Gnosis
(Cunoașterea), decretată superioară credinței”. Încercînd să răspundă la
întrebarea „Dacă există un Dumnezeu, de ce există Răul în univers?”, ea a ajuns
la concluzia că „există doi Dumnezei, un Dumnezeu rău. Dumnezeul evreilor și al
creștinilor, care a creat lumea și a făcut-o atroce, și un Dumnezeu bun
„Străinul”, îndepărtat, inaccesibil, care nu intervine în treburile de pe
pămînt cărora nu le acordă nici o atenție.”
Deși gnosticismul se încheie în secolul al V-lea
odată cu victoria creștinismului asupra păgînismului, influența sa s-a păstrat
pînă în zilele noastre, autorul văzînd de exemplu în suprarealiști succesorii
ei datorită credinței în mîntuirea prin vis.
Cabala a fost o mișcare medievală al cărei nume,
însemnînd „tradiție” era deja folosit în literatura post-biblică „pentru a
desemna ceea ce nu făcea parte din Legea codificată, cum ar fi zicerile
profetice, povestirile hagiografice.” Cabala este de fapt o metodă de citire a
Bibliei prin trei procedee: ghematria (apropierea a două cuvinte care au
aceeași valoare numerală, căci literele alfabetului ebraic corespund unor cifre
diferite: de exemplu Avraam=Compasiune deoarece ambele cuvinte valorează 248),
notariconul (construirea unui nou cuvînt cu inițialele sau finalele diferitelor
cuvinte dintr-o frază; sau, invers, extragerea dintr-un cuvînt a unei fraze
întregi luînd fiecare din literele lui ca inițială a unui subiect, a unui verb
și a unui complement) și temura (înlocuirea unei litere dintr-un cuvînt prin
alta după anumite combinații alfabetice).
Ei au creat numeroase cuvinte si formule magice
ca abracadabra, o contracție a
expresiei Abrek ad habra (Trimite
trăsnetul tău pînă la moarte), formulă sacră de alungare a dușmanilor.
O ramură a filosofiei oculte derivată din
cabalistică este aritmozofia. Cu ajutorul mathesei
(din grecescul mathesis, învățătură)
teologii creștini și ocultiștii au definit viața universală combinînd
metafizica și matematica, pornind de la regula că primele zece numere sînt cele
mai importante (celelalte sînt o reluare a acestora): astfel 1 este numărul
divin, 2, cel impur (sugerînd acuplarea deci păcatul), 3, cel benefic și așa
mai departe. Interesant de știut că
superstițiile legate de numărul 13 nu au legătură cu aritmozofia ci cu
vechiul calendar roman unde majoritatea idelor (zile pline de interdicții)
cădeau în acea zi.
Alchimia
în schimb, își are originile în antichitatea greacă (lexicograful Suidas
definea cuvântul chemeia, chimie,
„prepararea argintului și aurului”). Alchimiștilor li se datorează descoperirea
apei regale, a sulfurii de arsenic, a boraxului, a amoniacului, a bismutului, a
antimoniului metalic, a sulfurii naturale de arsenic, a sublimatului coroziv, a
cupelației argintului și a aurului (adică purificarea lor cu ajutorul
plumbului). Jung a fost fascinat de ea, găsind în simbolismul ei multe resurse
pentru psihoterapeut (d.e. a asociat visele cu mandala și „psihicul obiectiv”
cu concepțiile din alchimie despre mîntuire, identificînd constant psihanaliza
cu alchimia).
Originea artelor divinatorii se pierde și ea în
antichitate, iar metodele folosite amestecă idei vechi și noi: profeția,
astrologia (ale cărei baze au fost puse de Ptolemeu), geomanția (divinația cu
ajutorul pământului), fiziognomia, chiromanția, metoposcopia (prezicerea
viitorului unui om după examinarea liniilor de pe frunte), oniromanția
(divinația prin vise), captromanția (divinația cu oglinzi, cu derivatele
cristalomanția, și hidromanția), cartomanția și rabdomanția sau bagheta
divinatorie (ghicirea locurilor unde sunt izvoarele, comorile ascunse și
persoanele dispărute cu ajutorul unui bețișor de alun care începe să tremure în
apropierea lor).
În ceea ce priveste medicina, cea ermetică,
făcînd apel la metafizica creștinismului ezoteric sau a Cabalei, s-a opus celei
oficiale, bazată pe logica lui Aristotel, care era dominată de scolastică și
controlată de Biserică. Părintele ei este Paracelsus, care a promovat medicina
spagirică (de la spao, separ, și ageiro, unesc) „care reunea principiile
chimice ce puteau să separe purul de impur, sănătatea de boală”, și care stă la baza medicinei homeopatice.
Plantele pentru remedii erau alese în functie de „pecețile” care arată cărei
părți din corp îi sînt rezervate: rădăcina de orhidee care seamănă cu organul
genital masculin se va folosi la tratarea iritațiilor acestuia, căldărușa este
bună pentru bolile de ochi, bobul, pentru durerile de rinichi etc.
Comunicarea cu invizibilul este o parte
importantă a practicilor oculte, căci de milenii omenirea se crede înconjurată
de spirite invizibile, fie ele îngeri, demoni sau suflete rătăcitoare. Pentru a
le contacta se practica fie goeția (de la grecescul goa, urlet), prin care se invocau
demoni, fie duetele mediumnice, atunci cînd nu apărea iluminarea,
coborîrea grației divine asupra individului.
Cea mai secretă doctrină a filosofiei oculte
este însă magia sexuală, „rezultatul a două tendințe: mistica erotică, proprie
pasionaților care-și idolatrizează ființa iubită, sacralizînd pretinsele
impurități corporale, continuînd tradiția religiilor primitive cu un cult al
falusului și cu riturile scatologice, și mistica creștină, glorificînd sufletul
în detrimentul trupului, reprimînd elanurile senzuale, dintr-o preocupare
legitimă de a face să dispară bestialitatea din omenire.”
Teologii și medicii Evului Mediu alcătuiseră o
adevărată ontologie a actului sexual, cu următoarele caracteristici: scop
procreator (se credea că fecundarea se făcea prin amestecul seminței masculine
cu cea feminină, deci orgasmul femeii era important iar frigiditatea era luată
foarte în serios); interzicerea avortului și condamnarea libertății sexuale a
femeii pentru că ducea la sterilitate. Actul sexual avea deci fie o funcție
procreatoare în căsătorie, fie devenea o
cale spre sfințenie dacă putea fi înfrînat.
Filosofia ocultă și-a asimilat acest dat patetic și, combinîndu-l cu reminiscențe ale păgînismului, a extras din ceea ce rezulta două sisteme (...): pe de o parte, erotismul diabolic, luînd cu exagerare asupră-și desfrîul pentru a combate răul prin rău sau pentru a obține o putere întunecată; pe de altă parte, sanctificarea sexului, îndepărtînd noțiunea de păcat din plăcerile trupești și căutînd în ele condițiile unui nou cult sacru.
Concluzia autorului este că filosofia ocultă
este utilă pentru că propune cîteva mijloace de a separa Binele de Rău în
fiecare dintre constantele sale: în analiza rațională a superstițiilor, în
credințele sale (că omul are o triplă natură, că se poate comunica cu lumea de
dincolo, că energia sexuală are puteri metafizice etc.) cît și în intenția de a
crea o medicină paralelă, continuînd tradiția lui Democrit.
Omenirea va fi, din ce în ce mai mult, preocupată să topească într-o aceeași Tradiție postulatele originale ale păgînismului antic, ale creștinismului ezoteric, ale religiilor orientale și ale dialecticii occidentale pentru a crea un sistem de gîndire cu adevărat universal. Un asemenea ideal nu va fi îndeplinit decît prin perfecționarea comportamentelor inițiatice utilizate încă din vremea Gnozei, astfel încît să ducă la acțiuni și opere în care magicul va fi în deplină armonie cu pragmaticul pentru a preamări viața.
No comments:
Post a Comment