- (Az emberi
butaság) Traducere: Doina Todoran; editura Garamond, București, 2003
ISBN
9739140866
Perioada lecturii: 26 aprilie – 15 mai 2017
Votul meu:
În ciuda
titlului cu morgă atît de promițător academică, Istoria culturală a prostiei omenești a lui István Ráth-Végh nu se
ridică la nivelul așteptărilor. Sau mă rog, n-a corespuns orizontului meu
de așteptare. În sensul că nu e nici o sinteză coerentă, nici un studiu avizat,
nici măcar o incursiune istorică autentică, doar o culegere de bizarerii mai
mult sau mai puțin culturale, unele foarte amuzante, e drept, dar greu de băgat
toate în oala, oricît de încăpătoare, a, ca să folosesc celebra expresie
eufemistică a lui Miron Costin, celor cu minte puțină (à propos, oare oamenii viitorului vor considera obsesia noastră
pentru „politically corectness” tot o mostră de sărăcie cu duhul, așa cum a
făcut-o Ráth-Végh cu regulile de etichetă?).
Cartea se
deschide cu o „Prefață înțeleaptă” (epitet care deja îmi ridica un semn de
întrebare cu privire la calitatea interpretativă a studiilor de caz ce urmau să
fie prezentate) în care autorul face o trecere în revistă a principalelor opere
apărute pe tema dată pînă la el, constatînd că nu sînt foarte multe si nu toate
la obiect. Cît despre volumașul său, nici acesta nu respectă în totalitate
promisiunea din titlu, pe de o parte pentru că din cauza lipsei de spațiu se
rezumă doar la un fragment din istoria culturii, iar pe de alta pentru că,
dorind să ofere în primul rînd „o lectură plăcută”, nu e un studiu riguros, ci
mai degrabă o prezentare de „colorate realități culturale”.
Ei bine,
aceste „colorate realități culturale” sînt destul de incitante, dar din păcate
comentariile care le însoțesc sînt adesea pueril condescendente. Încă din
primul capitol, dedicat obsesiei petru aur, impresia este de ironie ieftină și
diletantism în tratarea subiectului. Iată un exemplu:
Ca să-și sprijine șarlataniile, aurul își face o reclamă uriașă. Cronicile antichității sunt pline cu nemaipomenitele minuni ale aurului; vechile aiureli sînt în stare să ațâțe până și în zilele noastre fantezia unor oameni.
Interesant
de savurat în absurditatea lor, dacă puteți, cum spuneam mai devreme, trece cu
vederea peste acest gen de comentarii, sînt figurile unor avari celebri de pe
vremuri, ca Daniel Dancer sau Sir John Elwes. Primul era dușman declarat al
schimbării, purtînd aceeași cămașă pînă cînd putrezea pe el și mîncînd zilnic
același meniu pe care i-l pregătea sora sa de duminică pentru toată săptămâna:
„supă de oase și paisprezece budinci, socotite câte două pentru fiecare zi”. În
ceea ce-l privește pe Sir John Elwes, acesta era un fel de dr. Jekyll si Mr
Hyde al avarilor, ca sa spun așa, sau un penny-wise
and pound-foolish, căci pe de o parte era foarte generos, ajutîndu-și
prietenii cu bani ori de cîte ori aveau nevoie, iar pe de alta era incredibil
de zgîrcit cu mîncarea, cu hainele, cu focul din sobă etc. Semnificativ pentru
firea sa contradictorie este faptul că a răsuflat ușurat cînd una dintre casele
sale a ars, doar pentru că avea un chiriaș rău platnic.
Acum eu nu
știu dacă avariția este neapărat o dovadă de prostie sau e mai curînd o
manifestare a unei boli psihice, așa cum nu m-aș hazarda să pun nici formalismul
rigid de la curtea regală, despre e care vorba în capitolele următoare, sub această etichetă, că dacă aș face-o ar
trebui să tratez cu același dispreț orice fel de ceremonie, fie ea militară,
oficială sau civilă, dat fiind că în fiecare dintre ele există elemente care
unui profan îi pot părea irelevante. Trebuie totuși să recunosc că m-am amuzat
teribil citind despre ritualul strict de sculare (le lever) al Regelui Soare, despre „legea taburetului” (cine pe ce
fel de scaun trebuia să stea în funcție de rangul pe care-l avea în raport cu
interlocutorii săi) sau despre cît de lungă avea voie să fie trena rochiei
doamnelor, tot în funcție de rang.
De asemenea,
am aflat de unde vine expresia „soț încornorat”. Cică pe vremea împăratului
bizantin Andronicus, cînd se considera o onoare ca fata sau chiar soția de
nobil să fie râvnită de domn, pe principiul că sîngele domnesc nu poate
dezonora, suveranul își alegea amantele dintre soțiile demnitarilor de la
curte, făcînd cadou acestora, în semn de recunoștință, terenuri mari de
vânătoare, „împroprietărirea” fiind anunțată prin prinderea unor coarne de cerb
de poarta castelului noului proprietar.
O altă
expresie pitorească, „a tămâia” are și ea origini feudale, amintind de
obligația preotului ca în timpul slujbei să treacă de trei ori cădelnița prin
fața suzeranului lui (ceea ce francezii numeau le droit d’encens).
Printre
exemplele de servilism, alături expresiile de mai sus, este inclusă și întîmplarea
următoare, despre care autorul ne asigură că e reală, nu anecdotă și care privește
nașterea fiului Mariei-Antoaneta, întîmplare destul de distractivă dacă puteți
face abstracție de tentativele ironice ale comentariilor:
„Sosind pe
lume, primul lucru pe care 1-a făcut micul Dauphin a fost să se scape în
scutece, de față cu toată nobilimea de la curte. N-avea ce face, deși încă de
pe atunci era cavaler al ordinului Sfântul Ludovic și comandantul mai multor
regimente. Înaltul act fiziologic a fost aplaudat cu mare însuflețire de către
curteni, iar a doua zi, atelierele pariziene nu pridideau să fabrice cea mai
proaspătă culoare la modă, caca Dauphin.”
Alte
ciudățenii pe care le-aș pune totusi mai greu pe seama prostiei privesc
domeniul juridic. Autorul tratează cu un dispreț suveran atît procesele
intentate cadavrelor sau animalelor, cît și jurisprudența referitoare la scrisorile
de dragoste, la stafii și la pălmuit. Decizia fiului lui Carol I de a se spînzura
cadavrul lui Cromwel, o fi ea morbidă, dar nu mi se pare foarte diferită, dacă
ținem cont de spiritul epocii, de aceea a retragerii post-mortem a unor onoruri
acordate unor persoane controversate, deși tre’ să recunosc că povestea condamnării
la biciuire a clopotului care a îndrăznit să sune cînd l-a tras unul dintre
discipolii lui Savonarola la execuția magistrului său mi s-a părut de un absurd
delicios. Cît despre procesele intentate animalelor, iaca o mostră că în evul
mediu întunecat drepturile acestora erau luate în considerare, din moment ce
nici animalele dăunătoare nu erau înlăturate fără judecată. Autorul prezintă pe
larg procesul intentat unor șoareci de cîmp, contra cărora au fost audiați
martori, pentru care s-a angajat un apărător din oficiu și care au fost
condamnați să părăsească imediat zona (oferindu-se însă păsuire celor temporar imobilizați
din cauza vîrstei fragede sau a sarcinii!) și se întreabă retoric despre soarta
unui berbec condamnat la deportare în Siberia. Că aceste procese erau luate
foarte în serios o dovedeste și faptul că au fost pe rol timp de mai bine de
patru sute de ani:
Prima sentință care ne-a parvenit datează din 1266 și a fost pronunțată împotriva unui porc: cea din urmă sentință împotriva animalelor condamnă la moarte o iapă, în 1692.
Domeniul
juridic al scrisorilor de dragoste se vrea cît mai exhaustiv, atît în ceea ce privește
autorul cît si conținutul. De exemplu, scrisoarea de dragoste a unui minor
obligă la căsătorie doar dacă părinții au consimțit la scrierea ei, iar cea a
unui nebun sau a unui bețiv se tratează în funcție de gradul de nebunie sau de beție.
Cît privește conținutul, el trebuie interpretat cu mare prudență:
Juriștii au căzut de acord că declarațiile vagi, în genul locurilor comune ca, de exemplu: „Ești a mea”, „Să fii a mea” etc, nu obligă. În schimb, da, sunt considerate drept promisiuni de căsătorie frazele astfel însăilate: „Orice ar spune lumea, vreau să fii a mea"; „Scumpa mea, ești a mea, niciodată nu te voi părăsi''; „Numai moartea ne poate despărți".
Că a existat
o jurisprudență privitoare la stafii și la posedări nu trebuie să ne mire dacă ne
gîndim că fenomenul caselor bîntuite continuă să fascineze lumea și astăzi. Cît
despre dreptul pălmuitului, el ar putea fi considerat printre primele legi
împotriva violenței, dat fiind că stipula că stăpânul n-are dreptul să-și
pălmuiască servitorul, iar pe nevastă doar dacă o prinde sărutându-se sau
purtînd corespondență cu altul. Dar și atunci, dacă palma e prea violentă,
adică dacă o plesnește de-i dă sângele din nas, faptul poate constitui un motiv
de divorț.
Alte două
povești cu care m-am delectat sînt cea a savantului Michel Chasles si cea
referitoare la Cartea sălbaticilor.
Matematicianul Chasles se pare că nu a rămas în istoria culturală doar cu
teorema sa referitoare la funcția armonică și raportul enarmonic (hi, hi, după
ce v-am dat pe spate cu știința mea, o să recunosc spășit că am gugălit asta,
sînt nulă în matematici!) ci și pentru naivitatea cu care s-a lăsat păcălit de
un plastograf, de la care a cumpărat mii de scrisori „originale”, între care
una a lui Attila, una a lui Pontius Pilatus către împăratul Tiberius și una a
Mariei Magdalena către Lazăr cel înviat din morți. Cît despre Cartea sălbaticilor, ea era de fapt un
caiet misterios, plin de semne indescifrabile, adus din Statele Unite și
păstrat în Biblioteca Arsenalului din Paris sub titlul Livre des Sauvages. La cererea directorului bibliotecii, un geograf
de renume, abatele Domenech, a interpretat figurile din caiet drept ideograme
ale pieilor roșii care descriau peregrinărilor triburilor indiene. La
publicarea studiului, un învățat german a descoperit că nu erau decît
mâzgălelile unui copil neamț care se plictisea pe o plantație din America.
Ultimul
capitol face o scurtă istorie a flirtului (și aici ar fi de discutat cît de
apropriate sînt exemplele, da’ m-am plictisit), cuvînt care provine, se pare,
din englezescul to flirt, a mișca
ceva repede dintr-o parte într-alta, și a cărui îmbogățire de sens se datorează
doamne din secolul al XVIII-lea: aceasta
se juca cu evantaiul deschizîndu-l, închizîndu-l și ascunzîndu-se în dosul lui,
iar cînd i s-a reproșat în glumă că are o atitudine provocatoare, a răspuns că
nu face decît o flirtation, adică își
flutură evantaiul.
Istoria culturală a prostiei omenești se încheie abrupt,
fără concluzii și fără promisiuni, doar cu o invitație către cronicarii moderni
„de a investiga cu ajutorul mijloacelor științifice tendința de dezvoltare,
apogeul și declinul flirtului modern”.
Hm, mă
gîndeam c-o să expediez această carte în cîteva rînduri, și iată c-am compus
ditamai recenzia. Da’ erau prea multe întîmplări desprinse parcă din universul
urmuzian ca să le trec cu vederea. În orice caz, acum gata, o pun în bibliotecă,
pe raftul divertisment/ curiozități/
știați că.
No comments:
Post a Comment