– e-book
Perioada lecturii : 24 februarie – 9 martie
2015
Votul meu :
Am citit
undeva că eseul lui Denis de Rougemont ar fi prima operă care analizează
extensiv iubirea. Nu am verificat afirmaţia dar, deşi îmi vin în minte şi alte
opere, ca Despre pasiunile sufletului
a lui Descartes sau Despre iubire a
lui Stendhal, Iubirea şi Occidentul rămîne
cartea pe care aş recomanda-o în primul rînd celor interesaţi de acest subiect surprinzător
de puţin studiat, dacă ne gîndim că nimeni n-a contestat încă adevărul celebrei
afirmaţii danteşti despre iubirea care mişcă soarele şi celelalte stele.
Premisa eseului
scriitorului elveţian este aparent provocatoare: căsătoria şi iubirea nu sînt
compatibile. Pentru a o demonstra, autorul pleacă de la mitul lui Tristan şi al
Isoldei aşa cum apare el în literatura trubadurilor din secolul al XII-lea, mit
care ar revela, pe de o parte, că o întreagă literatură s-a născut de pe urma
crizei căsătoriei şi pe de altă parte că amorul-pasiune nu este iubirea de celălalt,
ci iubirea de iubire. Denis de Rougemont pune aşadar în antiteză cele două concepte,
afirmînd că au origini diferite : amorul-pasiune a fost inventat de tradiţia
cavalerească (care, după cum vom vedea, ascultă de credinţe misterioase,
eretice), în timp ce instituţia căsătoriei a fost consolidată de obiceiurile
feudale (prin Biserică).
Această dihotomie
ar putea lămuri nu numai unele contradicţii sau aparente inconsistenţe din
roman, ci şi idealizarea cuplului, căci Tristan e prezentat de poeţii secolului
al XII-lea (atât de exigenţi atunci cînd era vorba de onoare, de fidelitate
faţă de suzeran) ca un model de cavalerism, iar Isolda ca o doamnă plină de
virtute. De fapt, condamnarea căsătoriei
de către iubirea-pasiune este reflectată într-un dublu conflict: tematic, intrinsec
operei, între tradiţia cavalerească şi obiceiurile feudale, care transformă
baronii, în fond apărători ai onoarei regelui conform legilor moralei feudale, în
„necredincioşi" care trădează tainele iubirii curteneşti, conform legilor
iubirii din Gasconia; şi extern, al epocii, între fidelitate şi căsătorie, în
contextul în care aceasta din urmă devenise un simplu prilej de îmbogăţire şi se
dezlega foarte uşor de Biserică (cel mai invocat motiv fiind incestul – se
descoperea brusc că mirii sunt rude de gradul patru).
Iubirea-pasiune a apărut în Occident ca o repercusiune a creştinismului (şi în special a doctrinei sale referitoare la căsătorie) asupra sufletelor în care subzista un păgînism firesc sau moştenit. (s. a.)
Aplecîndu-se
asupra izvoarelor religioase ale mitului, Denis de Rougemont emite o teorie
care a dat naştere unor interminabile polemici, aceea că mitul lui Tristan ar
putea fi interpretat ca o alegorie a credinţei catarilor, sectă religioasă de
la care ne-au rămas foarte puţine informaţii, dar care, între altele, se opunea
atît căsătoriei cît şi procreaţiei, considerate drept legi impuse de Prinţul
întunericului cu scopul de a ţine sufletele încarcerate în trupul efemer. În această
alegorie „Doamna” devine o noţiune abstractă - nostalgia spre absolut.
După ce
trece în revistă aspectele erosului în platonism, druidism, maniheism şi
succesorul lor - catarismul, credinţe pentru care Erosul era sinonim cu tendinţa spre infinit,
transcendent, şi era eliberat de sexualitate dar "lua drept simbol
atracţia nocturnă dintre sexe”, autorul îl opune iubirii creştine, pe care o
numeşte agape şi care este sinonimă
cu prezentul, cu imanenţa. Spre deosebire de antici, la care căsătoria avea
doar o semnificaţie utilitară, limitată, şi care admitea concubinajul,
căsătoria creştină devine o taină sfîntă, care impune fidelitate. Dar
fidelitatea este greu de suportat pentru omul de rînd, care se refugiază în
iubirea-pasiune, formă pămîntească a cultului lui Eros, care „a cuprins
sufletul elitelor imperfect convertite şi care sufereau de pe urma căsătoriei”.
Astfel se naşte „cortezia” sau
iubirea curtenească din secolul al XII-lea, aşa cum apare ea în poezia
trubadurilor, cu acel caracter retoric
pronunţat, slăvind iubirea neconsfinţită prin căsătorie,
...întrucît căsătoria nu înseamnă decît unirea corpurilor, în timp ce „Amor", Erosul pur reprezintă avîntarea sufletului spre unirea luminoasă, dincolo de orice iubire posibilă în această viaţă. Iată de ce Iubirea presupune castitate.
Acest „Eros
pur”, opus lui Agape creştin, care ar explica unele trăsături comune catarilor şi
trubadurilor (de la dezvoltarea unor teme ca dispreţul faţă de căsătorie, de
feudali şi de Biserică, proslăvirea virtutilor castităţii, etc., pînă la adoptarea
aceleiaşi vieţi rătăcitoare ca a „desăvîrşiţilor" – cum erau supranumiti
catarii, care băteau drumurile doi câte doi, sau la preluarea de trubaduri a unor
expresii din liturghia catarilor), ceea ce îl conduce pe autor la concluzia că
iubirea-pasiune descrie de fapt o erezie creştină, determinată istoric. Mai mult
decît atît, criza actuală a căsătoriei s-a născut din conflictul dintre aceste două
tradiţii religioase, ale căror semnificatii s-au păstrat doar în subconştient.
Studiul
continuă cu o foarte interesantă analiză a laicizării şi a vulgarizării mitului în
literatură. Desacralizarea ar începe în secolul al XIV-lea, odată cu înăsprirea
măsurilor bisericeşti împotriva ereticilor, mărturie stînd Romanul celor două roze, în care raţiunea triumfă asupra
spiritului. Romanul comic reduce apoi mitul la triunghiul conjugal, iar în
secolul al XVII-lea happy-end-ul
reduce pasiunea la „passionettes”, transformîndu-l pe Eros într-un copil bucălat
şi năzuros. Peste imaginea lui Tristan se suprapune cea a lui Don Juan, opusul său,
care îmbină „cele două trăsături atât de tipice epocii: întunecarea şi ticăloşia,
antiteză cu adevărat perfectă a celor două virtuţi slăvite de iubirea
cavalerească: puritatea şi curtoazia”.
Acest eşec
al sublimului este semnificativ ilustrat de eseul Despre iubire al lui Stendhal, care transformă tragedia în vodevil,
reducînd iubirea pasională la o simplă eroare, rectificabilă prin ceea ce
romancierul numeşte « de-cristalizare » (întoarcerea la
realitate).
În plan
social, imaginea căsătoriei cunoaşte şi ea o curbă descendentă, de la sfînta
taină la care o ridicase morala creştină a evului mediu, la trivializarea modernă,
explicată din nou prin incompatibilitatea dintre pasiune şi căsătorie: ori de
cîte ori pasiunea se stinge, partenerii divorţează pentru a fi liberi să caute
alta.
Considerînd
că această vulgarizare a sentimentului cauzată de influenţe externe de un gust
îndoielnic (imaginea hollyoodiană a idealului feminin, de exemplu), coboară
fiinţa umană la un nivel de mediocritate insultător, autorul propune, în
spiritul filosofiei personaliste al cărui adept a fost, în locul iubirii-pasiune,
care nu e iubire adevărată dat fiind că pasiunea se manifestă mai ales în absenţa celuilalt (Tristan o iubeşte pe
Isolda doar cînd este despărţit de ea), iubirea-acţiune bazată pe fidelitate, singura
care înnobilează cuplul, transformînd căsătoria într-un act serios irevocabil. A
iubi, spune autorul, este un act, nu o
stare, ca a fi îndrăgostit, şi ca orice act presupune responsabilitate,
luciditate, spirit de sacrificiu şi respect faţă de celălalt.
Iubirea sălbatică şi naturală se manifestă prin viol, dovada de iubire la toate popoarele barbare. Dar violul, ca şi poligamia, dezvăluie faptul că bărbatul nu este încă in stare să înţeleagă, la femeie, realitatea persoanei. Cu alte cuvinte, el nu ştie încă să iubească. Violul şi poligamia o privează pe femeie de calitatea ei de egală – reducînd-o la sex. lubirea sălbatică depersonalizează relaţiile umane. Dimpotrivă, bărbatul care se stăpîneste o face nu din lipsă de ,,pasiune" (în sensul de temperament), ci tocmai pentru că iubeşte şi pentru că, în virtutea acestei iubiri, refuză să se impună, refuză să recurgă la o violenţă care neagă şi distruge persoana. El dovedeşte astfel că doreşte mai întîi de toate binele celuilalt. Egoismul său trece prin celălalt. Trebuie să recunoaştem că aceasta este o revoluţie serioasă.Si astfel vom putea depăşi formula absolut negativă şi privativă a lui Croce, definind, în fine, căsătoria ca acea instituţie care îngrădeşte pasiunea nu prin morală, ci prin iubire. (s. a.)
A doua ediţie
a eseului include un post-scriptum în care autorul răspunde pe larg criticilor
înverşunaţi ai operei sale cu argumente pe care nu le mai reiau aici, fie
pentru că apropierea dintre trubaduri şi catari o consider mult prea seducătoare
din punct de vedere literar ca să îmi mai bat capul cu adevărul istoric (destul
de plăpînd, în multe cazuri), fie pentru că mi se pare absurd să i se reproşeze
că ar fi afirmat că iubirea este incompatibilă
cu căsătoria cînd a conchis foarte clar că doar un tip de iubire, iubirea-pasiune,
este duşmanul acesteia.
Am să mai adaug
doar că, după părerea mea, valoarea acestei cărţi extraordinare nu stă numai în curajul de a propune şi a
argumenta cu siguranţă erudită teze controversate ca aceea a legăturii dintre
trubaduri şi catari, sau în analiza şi demistificarea resorturilor intime ale
sentimentului, ci şi în calda pledoarie prin care imaginea căsătoriei este răscumpărată,
revalorizată prin îmbinarea sentimentului cu respectul faţă de celălalt. În
timp ce pasiunea este individuală, egotistă, căsătoria este altruistă, un
angajament care reinterpretează propriile priorităţi în funcţie de celălalt şi care
redă astfel fiinţei umane grandoarea eroică, prin recuperarea demnităţii pierdute
odată cu fuga după pasiunile efemere, superficiale, influenţate de Hollywood şi
de literatura de duzină.
Oamenii căsătoriţi nu sînt nişte sfinţi, iar păcatul nu este o eroare la care putem renunţa într-o bună zi pentru a îmbrăţişa un adevăr superior. Ne aflăm fără încetare in miezul luptei dintre fire şi har. Fără încetare nefericiţi, apoi iar fericiţi. Dar perspectiva nu mai este aceeaşi. O credinţă, păstrată în Numele acelor lucruri care nu se schimbă la fel ca noi, îşi dezvăluie încetul cu încetul taina: dincolo de tragedie există iarăşi fericirea. O fericire care seamănă cu cea trecută, dar care nu mai aparţine formei acestei lumi, căci ea este cea care preface lumea. (s. a.)
Ma bucura sa vad ca exista interes pentru aceasta lucrare monumentala care m-a preocupat in special din perspectiva intelegerii influentei miturilor romantice, a impactului acestora la nivel subiectiv. Spre exemplu, minimalizarea valorii cooperarii si a sentimentului comunitar in beneficiul unei "etici" a obstacolului, suferintei si insingurarii, care sunt slavite si instituite in relatii ca si cand ar reprezenta un mod de altoire a iubirii. Felicitari pentru articol!
ReplyDeleteMultumesc pentru vizita si pentru observatiile pertinente! Citesc acum, oarecum pe aceeasi idee, Metafizica sexului, a lui Evola. Daca n-ati citit-o deja, sigur v-ar interesa.
DeleteFoarte interesant articolul, multumesc pentru informatie.
ReplyDeleteCu cea mai mare placere! Spor la citit si multumesc de vizita!
DeleteDating for everyone is here: ❤❤❤ Link 1 ❤❤❤
ReplyDeleteDirect sexchat: ❤❤❤ Link 2 ❤❤❤
CW. .
https://bayanlarsitesi.com/
ReplyDeleteKayseri
Sinop
Kilis
Hakkari
ZB1
558D3
ReplyDeleteZonguldak Evden Eve Nakliyat
Çankırı Lojistik
Bonk Coin Hangi Borsada
Çankaya Boya Ustası
Bitlis Parça Eşya Taşıma
Casper Coin Hangi Borsada
Binance Referans Kodu
Samsun Şehir İçi Nakliyat
Denizli Şehirler Arası Nakliyat
67C1C
ReplyDeletebingöl sohbet sitesi
bilecik mobil sohbet bedava
ankara sohbet odaları
ordu mobil sohbet
aydın telefonda kızlarla sohbet
Burdur Canlı Sohbet Uygulamaları
gümüşhane canlı sohbet et
en iyi rastgele görüntülü sohbet
muğla görüntülü sohbet uygulamaları ücretsiz
89E19
ReplyDeleteKilis Sesli Mobil Sohbet
Erzurum Telefonda Sohbet
elazığ sohbet uygulamaları
Çankırı Parasız Görüntülü Sohbet Uygulamaları
ordu en iyi sesli sohbet uygulamaları
canlı sohbet siteleri ücretsiz
Konya Bedava Sohbet Odaları
nevşehir telefonda sohbet
balıkesir telefonda canlı sohbet
D051F
ReplyDeleteKwai Beğeni Hilesi
Facebook Sayfa Beğeni Satın Al
Parasız Görüntülü Sohbet
Parasız Görüntülü Sohbet
Likee App Beğeni Hilesi
Bitcoin Nasıl Alınır
Onlyfans Beğeni Hilesi
Görüntülü Sohbet Parasız
Threads Yeniden Paylaş Satın Al
A1A70
ReplyDeleteCoin Nasıl Kazılır
Facebook Grup Üyesi Satın Al
Kripto Para Kazma
Coin Kazma
Paribu Borsası Güvenilir mi
Kripto Para Nasıl Alınır
Baby Doge Coin Hangi Borsada
Coin Oynama
Paribu Borsası Güvenilir mi
02AB3
ReplyDeleteKütahya
Zara
Hilvan
Edremit
Gümüşova
Bayat
Taşova
İzmir Kızları
Gürpınar
شركة تسليك مجاري بالخبر ywKg41rlEU
ReplyDelete