(Erinnerungen),
vol 1 și 2, editura Nemira, 1997. Traducere din limba germană de Ion Nastasia
și Șerban Nastasia
Perioada
lecturii: 18 octombrie 2017
Votul meu:
Un nazist cu față umană
Mi-aduc
aminte că, pe vremea lui Ceaușescu, nu erau puțini aceia care nu-l considerau
pe marele cîrmaci responsabil pentru existența lor umilă, fiind convinși pe de
o parte că nu e la curent cu suferințele îndurate de popor și pe de alta că e
dus de nas de nevastă-sa, care ar fi adevărata sursă a tuturor relelor. Fără
îndoială că această credință naivă a exploatat-o Iliescu atunci cînd le-a
promis, în 1990, celor care-au mîncat salam cu soia, un comunism adevărat, un
comunism cu față umană. Pentru că, desigur, nu comunismul era de vină pentru suferințele
lor, ci aceia care l-au pus prost în practică.
Cam aceeași
idee apare în cartea lui Albert Speer, În
umbra lui Hitler, care încearcă (si mi-e și frică să mă gîndesc în ce măsură
reușește pentru unii cititori), cu o
subtilitate psihologică în același timp impresionantă și alarmantă, să
ne convingă că autorul a fost de fapt un nazist cu față umană, că faptele sale
au avut circumstanțe atenuante dat fiind că viziunea lui Hitler ar fi fost
grandioasă, dacă nu l-ar fi pierdut anturajul format din oameni mediocri (cu o
singură excepție notabilă, Speer însuși), anturaj care i-a încurajat obsesiile
și în cele din urmă deformat viziunea.
Fără îndoială,
Speer este un extrem de convingător narator necreditabil, mai ales că nici nu
încearcă să se dezvinovățească fățiș (nu apare nicăieri o declarație fermă că
ar fi știut sau nu de atrocitățile din lagărele de concentrare), nici nu-și
revelează, la fel de fățiș, admirația adîncă pentru Führerul său (admirație
care se simte totuşi pînă în ultimele pagini). Nu, metoda lui este mult mai
subtilă, el se mulțumește să sugereze pe de o parte că Hitler n-a fost așa de rău
cum am fost făcuți să credem – că doar spre sfîrșit și-ar fi trădat idealurile,
și că Speer însuși e vinovat mai curînd de naivitate decît de cruzime.
Această mare popularitate era foarte de înțeles, deoarece opinia publică îi atribuia lui Hitler, și nimănui altcuiva, succesele noastre în economie și în politica externă. Din ce în ce mai mult el trecea drept omul chemat să potolească dorul profund după o Germanie puternică, mândră și unită. Scepticii formau o minoritate neînsemnată. Dacă cineva simțea uneori că-i încolțește îndoiala în suflet, se liniștea cu gândul la succesele noului regim și la respectul pe care acesta și-l câștigase chiar în opinia publică internațională, predispusă mai degrabă să critice decât să laude.
Si totuşi,
acest nazist educat și extrem de ambițios, care la 32 de ani se apropia deja vertiginos
de vîrful ierarhiei sociale, care a fost poate, așa cum el însuși recunoaște,
singurul prieten intim al lui Hitler, ar trebui să ne înspăimânte chiar mai
mult decît ceilalți fanatici din jurul dictatorului, un Goebbels, un Goering, un
Himmler & comp., tocmai din pricina narcisismului său absolut, a minții
sale reci și calculate, a unei inteligențe puse atît de bine în slujba
interesului personal încît l-a ajutat să supraviețuiască atît intrigilor de
curte din marele Reich cît și procesului de la Nürnberg. Mai mult, a continuat
să manipuleze cu succes opinia publică
în folosul său chiar și cînd totul părea sfîrșit, oferindu-și memoriile unei
lumi fascinate dintotdeauna nu numai de rău ci și felul în care acesta este
cosmetizat de cei care-l propagă. Nu e de mirare deci că succesul controversat
al cărții de față se datorează și faptului că a atenuat vina unei întregi
generații de naziști, care, fiind mai jos pe scara socială, se puteau ascunde
în spatele lui „n-am știut” chiar mai bine decît autorul.
Mijloacele
prin care Speer a reușit să-i manipuleze pe cei din jur, de la judecători la
simplul cititor sînt puține, dar foarte eficace: fraza elegantă cu accente
sincere, sugestia unui puternic conflict interior pe de o parte între dragostea
pentru Hitler și cea pentru Germania, iar pe de alta între ambițiile personale
și remușcările de cîte ori era nevoit să facă abuz de putere, jumătățile de
adevăr prezentate ca adevăruri întregi, punerea în evidență a meritelor
personale avînd totodată aerul că e jenat că trebuie să le aducă în discuție și
viceversa, recunoașterea aparent sinceră a greșelilor în timp ce sugerează
discret că ele sînt pardonabile, umane sau pur și simplu involuntare.
Aceste
mijloace sînt vizibile, la o lectură atentă, chiar de la primele pagini, unde
autorul povestește cum și-a început cariera politică. Pe un ton nostalgic și indulgent,
el îşi amintește de seara aceea (magică?) din ianuarie 1931, cînd studenții lui
l-au luat „pe sus” la o cuvîntare a lui Hitler din parcul „Hasenheide”, ținută
într-o sală studențească arhiplină. Entuziasmul publicului la apariția lui
Hitler l-a impresionat pe autor, ca și imaginea de burghez cumsecade și cu
scaun la cap pe care o oferea și care, împreună cu discursul în formă de
expozeu istoric ținut cu voce scăzută, aproape timidă, contrazicea imaginea
„propagandei adverse, care-l prezenta ca pe un demagog isteric, un fanatic în
uniformă, zbierând și gesticulând.”
Această
singură întîlnire este suficientă pentru a-l convinge pe tînărul Speer, pînă
atunci apolitic, să se înscrie în partid, gest care-l va pune mai tîrziu pe
seama ambiției nesăbuite a tinereții, avînd grijă totuși să înlăture din mintea
cititorului imaginea de mic oportunist vulgar, înlocuind-o cu prestanța tragică
a unui Faust:
După atâtea strădanii zadarnice, acum eram pus pe fapte mari. Aveam douăzeci și opt de ani. Ca să pot construi ceva în stil mare mi-aș fi vândut, aidoma lui Faust, și sufletul, îmi găsisem un Mefisto, care nu părea mai puțin acaparator decât cel al lui Goethe.
Acest fel de
a aborda evenimentele dă tonul întregii cărți. Tot ceea ce povestește are rolul
de a se pune pe sine în valoare, în antiteză evidentă cu imaginile grotești sau
caricaturale ale celorlalti. Astfel, Goering se ojează, se fardează și poartă
bijuterii ostentative, și dă dovadă de-un prost gust monumental punînd de-a
valma pe pereți tablourile confiscate de la evrei, iar cînd nu mai are loc le
pune pe tavan sau le agață de baldachinul patului. Ministrului de externe
Ribbentrop i se pare o glumă foarte bună să primească de ziua sa o casetă plină
cu tratate negociate de el și apoi încălcate și se laudă cu terenul de vînătoare
făcut cadou de Stalin. Himmler are ochii mici și inexpresivi, Bormann este un țăran
needucat, Goebbels îşi înșală nevasta în mod grosolan etc.
Este cît se
poate de evident că Speer îşi creează, prin contrast, o imagine rafinată și se
simte îndreptățit să-i disprețuiască pe oamenii politici din anturajul lui
Hitler pentru lipsa lor de cultură și de
preocupări intelectuale, avînd grijă să precizeze că lui Hitler îi plăceau
tocmai pentru că aveau un „defect de fabricație”: „Treceau drept „defecte de
fabricație” să ai abateri de la morală, să ai niște îndepărtați strămoși evrei
sau să fii din categoria celor recent intrați în partid.” Care era defectul său
de fabricație, autorul nu ne spune, dar putem specula.
Cît despre
Hitler, Speer îi clădește imaginea unui zeu atotputernic și capricios, care deși
se complace adesea în discuții triviale gândește grandios, de vreme ce aprobă
aproape fără rezerve planurile arhitectonice ale lui Speer. Dintre acestea,
domul din Berlin (o monstruozitate rămasă din fericire în proiect), de un
kitsch pe care numai Casa poporului îl întrece (din păcate în fapt), trebuia să
aibă o cupolă cu un diametru de 46 de metri (mai mare decît a Panteonului - 43
m și a bazilicii Sfântul Petru - 44 m), sub care se întindeau tribune circulare
pe trei rînduri și 100 de stîlpi de marmură de 24 metri înălțime, cu „o nișă
înaltă de 50 de metri și largă de 28 al cărei fundal urma să fie acoperit cu un
mozaic de aur” și în fața căreia „se ridica, pe un soclu din marmură înalt de
14 metri, un vultur imperial aurit, ținând în gheare crucea încârligată,
încoronată cu frunze de stejar.” Nu e deci de mirare că patologic la Hitler
autorul nu vede decît credința lui nestrămutată într-o stea norocoasă care-l va
salva de la orice încercare a destinului. Dacă Reichul s-a prăbușit, vina a
fost a lui Hitler nu pentru că ideile sale erau greșite, ci pentru că s-a abătut
în final de la ele:
Toți ne văzuserăm împinși spre aceste fapte de sistemul reprezentat tocmai de noi înșine; împinși de Hitler care, la rândul lui, trădându-se pe sine, ne trădase pe toți și își trădase poporul. Astfel și-a încheiat existența cel de-al treilea Reich.
Propriile greșeli,
Speer le tratează în general cu indulgentă, le minimalizează sau le pune în
categoria răului mic necesar pentru binele mare. Mai mult, susține sus și tare
că a avut informații puține și irelevante cu privire la situația din lagărele
de concentrare, dînd vina pe „secretomania sistemului” care „creează grade de
inițiere și, deci, îi dă fiecăruia ocazii de a-și feri conștiința de contactul
cu realitatea inumanului”, și pe poziția sa înaltă care, paradoxal, l-ar fi izolat.
Cu toate acestea, încă de la început recunoaște că a
tratat cu indiferență multe dintre evenimentele care i-au înspăimântat pe alții,
ca de exemplu arderea sinagogii din Berlin din 10 noiembrie 1938, care a adus
un afront mai curînd simțului său estetic burghez decît emoțiilor sale: „la
priveliștea oferită în acea zi de Fasanenstrasse m-a șocat, înainte de toate,
elementul de dezordine: grinzi carbonizate, părți de fațadă prăbușite, ziduri
calcinate.... (...) Geamurile sparte ale vitrinelor deranjau, în primul rând,
simțul de ordine al burghezului din mine.”
Pe urmă, ca
arhitect, Speer a dispus demolarea a numeroase locuințe evreiești, trimițându-i
pe aceștia în lagărele de concentrare. Devenit ministru al armatei, a cerut mînă
de lucru din lagăre pentru fabricarea de armament și deși a vizitat fabricile
și a văzut cu ochii lui condițiile inumane ale deținuților nu a fost prea
impresionat. Mai mult, deși unul dintre capetele de acuzare de la proces a fost
tocmai exploatarea deținuților, lui Speer nu i se pare că a procedat diferit față
de alte țări, în condiții de război și că vina pentru exacerbarea acestei situații
în Germania o poartă presa:
Nu-mi contest sentința, chiar dacă alte națiuni fac acum același lucru pe care l-am făcut noi. Sunt convins că, în spatele scenei, în timpul discuțiilor despre prizonierii de război germani, cineva va indica legile privind munca forțată și interpretarea lor și urmărirea penală de către Tribunalul de la Nürnberg. Ar fi discuția pe această chestiune atât de deschisă și de critică în presa noastră, dacă de luni de zile munca forțată nu ar fi fost denunțată public ca o crimă?...
În acest
context, remușcările și autoculpabilizarea pe care le proferă din cînd în cînd își
pierd credibilitatea, sunînd mai mult ca niște cuvinte învățate pe de rost și pe
care oricum le spune lipsit de convingere: „Chiar și astăzi mai sunt urmărit de
amintirea acelor fotografii, a acelor documente și dispoziții care păreau pe
cât de monstruoase, pe atât de incredibile...”. Cînd adevăratul Speer scapă însă
de sub autocenzură, abia atunci își dezvăluie candid adevărata față:
Un istoric american a afirmat despre mine că am iubit mai mult mașinile decât oamenii. Avea dreptate, îmi dau seama că perceperea suferinței oamenilor mi-a influențat numai sentimentele, nu și conduita, în plan afectiv, n-am avut decât reacții marcate de sentimentalism; la nivelul deciziilor, dimpotrivă, continuau să mă domine principiile oportunității. Folosirea deținuților în uzinele de armament avea să-mi fie reproșată și să constituie un cap de acuzare împotriva mea la Procesul de la Nürnberg.
Mă uit la
aceste două fotografii ale lui Speer, una din 1933, cealaltă 13 ani mai tîrziu,
din timpul procesului de la Nürnberg și constat încă o dată că diavolului i s-a
făcut o mare nedreptate cînd a fost reprezentat cu coarne, coadă și copite. Nu,
diavolul e mult mai subtil, are prestanță în ținută și blândețe în privire, și un
aer dezarmant de onest. Dar mai ales, are diavolul o limbă dulce cu accente
atît de veridice, are el un dar de a-și reinventa trecutul, încît mai-mai ajungi
să-i plîngi tu lui de milă, mai-mai te convinge că el e adevărata victimă.
No comments:
Post a Comment