– editura
Polirom 2011
Perioada
lecturii 11 - 24 octombrie 2017
Votul meu :
Într-un interviu al Alinei Purcaru (pe care-l puteți
citi integral aici), Lucian
Dan Teodorovici îsi justifică inspirat alegerea subiectului romanului Matei Brunul cu un citat din Milan
Kundera: „Dacă vrei să ucizi un popor, suprimă-i memoria”. Din acest punct de
vedere, dar nu numai, sînt de acord cu
el și nu cu cei care cred că spațiul
literar postrevoluționar a devenit suprasaturat de opere despre comunism. Oricît
s-ar scrie, nu este și nu va fi niciodată
destul: ca și holocaustul, comunismul nu
i-a mutilat numai pe cei care i-au căzut victime în mod direct: dat fiind că, așa
cum bine spunea John Donne, nici un om nu este o insulă, toți am fost, în mai
mică sau mai mare măsură, victime și călăi,
torționari și deținuți, judecători
și inculpați. A uita e calea cea mai ușoară
de a ne absolvi de vina indiferenței, a mimetismului, a naivității, a cruzimii
sau a trădării, este o cale pe de o parte lașă de a ne proteja de adevărurile
inconfortabile pe de altă parte o cale periculoasă de a lăsa posibilitatea ca
aceste grozavii să se repete.
Matei Brunul este așadar, o carte despre comunism.
Mai precis, despre acel obsedant deceniu pe care-l identificăm azi din ce în ce
mai puțin cu covrigii pe care-i evoca nostalgic Marin Preda și din ce în ce mai mult cu colectivizarea forțată,
cu iadul de la Jilava și Pitești, cu entuziasmul
sforăitor proletcultist și așa mai
departe. Fundalul pe care se desfășoară povestea personajului principal este
reconstituirea meticuloasă și absolut credibilă din punct de vedere istoric a
acelei epoci kafkiene cu arestările ei absurde, cu interogatoriile brutale
și procesele de fațadă, cu reeducarea în
gulagurile românești și cu obsesiva propagandă comunistă, care-i
obliga pe deținuți să cînte convingător în drum spre muncă, într-un cor „cu niște
note aproape vesele, aproape soldățești, aproape eroice, un cîntec de ispășire
în fapt:
La canal, să
ștergem pata
Negrelor greșeli
trecute,
Drum
deschidem cu lopata,
Cu elanuri
renăscute.”
Romanul urmărește
două planuri compoziționale – al trecutului și al prezentului, cu un trecut
înaintînd inexorabil dar inutil spre un prezent pe care nu-l va putea dezgheța vreodată,
căci personajul si-a pierdut pentru totdeauna memoria a douăzeci de ani din viață.
Două cîrlige narative leagă cu îndemînare cele două planuri: amnezia și marioneta.
Motivul amneziei,
cu toate conotațiile sale simbolice, ar putea părea atît uzat, cît și oarecum
strudent (la urma urmelor e preferatul literaturii de senzație și a celei
sentimentale). Romanul îi deschide însă cîteva posibilități nebănuite,
exploatîndu-i tocmai această artificialitate pentru a pune mai bine în valoare
tema destinului strivit de istorie. Astfel, nu numai că eroul uită douăzeci de
ani din viață, dar, uitînd tocmai perioada de la plecarea din România la 16 ani
pînă aproape de ieșirea din închisoare, el își uită tocmai
anii formativi și pe cei de penitență,
devenind o tabula rasa ideală pentru comuniștii
obsedați de învățăturile lui Makarenko și
care văd în el cobaiul ideal pentru aplicarea acestora nu numai în
închisori și în scoli, dar și în libertate. Tovarășul Bojin, un securist fără
prea multă carte și imaginație, va fi desemnat cu implementarea acestor învătături
pe care nu le-a studiat vreodată, educîndu-l pe erou în ciuda unor vagi mustrări
de cuget, pentru că oricum niciodată adevărul său interior (care-i spune ca tânărul
e o victimă) nu e contrazis de cel oficial (care-i spune că șefii au totdeauna
dreptate):
După acea audiență, își refuzase orice alte întrebări. „Makarenko să fie, dacă așa trebuie“, își spusese de multe ori, mai ales atunci cînd vreun sentiment de compasiune, apărut din senin, îl obliga să penduleze, cum n-ar fi vrut, între cele două tipuri de adevăr în care credea.
Al doilea
cîrlig narativ este motivul marionetei, care așa cum observa Alex Goldiș
într-una dintre cele mai bune recenzii pe care le-am citit despre roman, „Obsedantul deceniu“ re-brănduit (publicat
în România literara în 2012), suferă un proces de „internalizare”: dacă în
trecut marioneta a fost pasiunea și meseria
lui Bruno Matei, fiind principalul motiv al reîntoarcerii în țară după război, ea
devine în prezent alter ego-ul său, un Pinocchio fără ambiția de a deveni uman,
pentru că, odată cu amintirile și-a pierdut și interesul pentru propria sa
persoană, lăsând regimul, fără vreo împotrivire sau vreo urmă de curiozitate să-i
descopere „centrul de greutate” pentru a-i manevra cu ușurință sforile:
„Orice mișcare
a marionetei se bazează pe un centru de greutate. Dacă e mînuit cum se cuvine,
dacă marionetistul îl cunoaște, îl simte pînă la identificarea cu el, celelalte
părți ale corpului, care sînt doar niște pîrghii, pendule, se mișcă pe linia
dorită de el. Forța gravitației își face
datoria. La om, sufletul e o necunoscută. Sufletul marionetei e însă ușor de
găsit, e tocmai acel centru de greutate.”
Transformat
din marionetist în marionetă, ochii goi cu care privește lumea i-au făcut pe
unii critici sa-l asemene cu Idiotul lui Dostoievski, comparație hazardată, zic
eu, nu numai pentru că pune pe aceeași treaptă o capodoperă și un roman, e
drept, onorabil, dar atît, cît și pentru
faptul că trăsătura fundamentală de caracter a prințului Mîskin și anume credința nestrămutată în Frumusetea
care va salva umanitatea îi dă o măreție exemplară tocmai prin donquijotismul
ei, în timp ce trăsătura fundamentală a lui Matei Brunul, resemnarea mioritică,
îi dă doar un aer patetic și un pic iritant.
El, Brunul, Bruno Matei pe numele său din acte, avea de-abia de-acum încolo să fie cu adevărat folositor unei societăți pe care-o iubea, față de care rămăsese dator multă vreme, pe care, într-un fel necunoscut, o trădase cîndva.
De fapt, asemănarea
cu Miorița e chiar mai mare decît
pare la prima vedere. Ca și ciobănașul moldovean, eroul nostru are doi tovarăși
pe care la început îi ascultă și iubește necondiționat, Bojin și Eliza; la fel ca în baladă, cei doi îl
sacrifică fără scrupule în interes propriu – Bojin pentru a avansa pe scara
socială, Eliza pentru a fugi peste graniță. Deși trădarea celor doi devine
evidentă, Brunului nu-i trece prin minte să-i condamne sau să-i pedepsească,
nici să se revolte împotriva destinului care-i pregătește probabil alți ani grei
de închisoare pentru că a ajutat-o pe Eliza să fugă; el se mulțumește doar să-i
azvîrle Elizei, peste gardul de la graniță, marioneta sa, ca pe un executor
testamentar la fel de improbabil ca miorița laie pe lîngă ucigașii săi morali.
Deși
structura narativă este destul de solida, stilul, așa cum observa și Gabriela Gheorghișor în recenzia sa, Păpușari și marionete (din aceeași
Românie literară), poate tocmai pentru că mizează prea mult pe minimalism, cu
parabola sau un pic cam prea evidentă, cu paralelismele și jocurile
de cuvinte uneori facile, este mai puțin impresionant:
Se trecuse, gîndea uneori amuzat Dumitru Bojin, de la o epocă în care se practica exploatarea omului de către om la una în care, cu mijloace moderne, scopul final devenise modelarea omului de către om.
Cu excepția
acestor cîteva (de altfel mici) obiecții, Matei
Brunul mi s-a părut un roman interesant, bine construit, care poate fi
alăturat fără rezerve altor titluri din literatura noastră contemporană de
certă valoare.
Ca o
paranteză finală, că tot am pomenit de recenzia Gabrielei Gheorghișor, încă o
dată mă văd nevoită să-mi exprim dezamăgirea cu privire la unii critici
literari ai noștri mai noi, a căror lipsă de acuratețe e cu atît mai puțin
scuzabilă cu cît semnează articole în reviste de prestigiu. Cum este posibil (și-mi
vine să ridic mîna la cer acuzator ca nevasta lui Moromete) să scrii despre o
carte pe care tocmai ai citit-o rebotezîndu-i personajele, mai ales în cazul
romanului de față, care are doar cîteva, s-o numești adicătelea Luiza pe Eliza,
și nu o dată, ci de mai multe ori?
No comments:
Post a Comment