– e-book
Perioada lecturii: 23 iunie – 14 iulie
2015
Votul meu:
Poetizarea derizoriului și efectele ei terapeutice
Am citit nu
demult Femei celebre pe divan, în care
autoarea Catherine Siguret, după ce oferea un portret oarecum deformat unor personalități feminine, din
cauza preocupării excesive pentru elementele de senzațional din
biografia lor, îl completa cu scurte analize de comportament realizate de diverși psihologi
sau psihiatri, poate în scopul de a descifra enigma succesului lor, ori poate
pur și simplu pentru că, la fel ca orice jurnalist care se respectă, se simțea datoare să alimenteze
foamea cititorului de senzațional.
Același model
hibrid îl oferă cartea pe două voci și cu titlu
nitzscheean a Aurorei Liiceanu și a lui Alice Năstase, Dincolo de bine, dincoace de rău, cu deosebirea
că informațiile biografice au fost înlocuite aici cu o monografie a
sentimentului iubirii. Nu știu (și mi-e lene să sap) dacă asemănarea între
cele două opere este întîmplătoare sau nu, dar efectul este același, din păcate: în
ciuda unei premise interesante (într-un veac care disprețuiește canoanele
și căruia îi place să se joace impudic cu forme și materiale
atît de diferite încît pînă mai an nimănui nu i-ar fi trecut prin cap să le pună alături),
volumul acuză totuși o lipsă de unitate structurală greu de pus
pe seama unor tehnici ingenioase de contrariere estetică, dat fiind
că disonanța dintre cele două voci – una prea sprințară, cealaltă prea serioasă – e uneori
insuportabilă pentru ureche, iar efortul de înfrumusețare a superfluului
devine cîteodată de-a dreptul ridicol, ca un scafandru care s-ar echipa
din cap pînă-n picioare ca să sondeze o baltă a cărei apă îi ajunge
abia pînă la genunchi.
E drept că se întîmplă adesea ca
pirueta prea facilă a frazei lui Alice Năstase să fie temperată de tonul
grav analitic al Aurorei Liiceanu, dar pe ansamblu, volumul seamănă cu un
monstru cu două capete, dintre care unul e atît de rahitic încît celălat pare supradimensionat
prin comparație.
Cele șapte
capitole, ale căror titluri parafrazează și ele fraze celebre din cultura
română sau universală, prezintă cîte un aspect al relației de cuplu
fie în registru emoțional, într-un slalom printre amintirile sentimentale reale
sau inventate ale lui Alice Năstase, fie în registru stiințific, într-o
sinteză psihologică realizată de Aurora Liiceanu. Primul capitol, de exemplu, al cărui titlu ironizeaza
o solemnă promisiune nupțială transformînd-o în „Pînă cînd amanții ne vor
despărți”, are ca temă fidelitatea. Al doilea și al treilea
pun problema raportului între yin si yang, între principiul feminin și cel
masculin, fie reformulînd panseul lui Terentius – sau poate versul lui Nichita
care l-a preluat („Nimic din ceea ce e femeiesc nu mi-e străin”), fie parodiind
titlul romanului lui Gabriel Garcia Marquez („Despre bărbați și alți demoni”). După o încercare
de a defini sentimentul în stil cartezian („Iubesc, deci exist”), și o disertație despre
raportul părinți – copii cu ecouri păunesciene („Rugă pentru copii”), volumul se încheie cu identificarea
a două dintre elementele destructive într-o relație: minciuna
(definită subtil cu un vers din Nichita, „Ce bine că ești, ce
mirare că sînt”) și goana după avantaje materiale (care transformă limita
temporală stabilită de Frédéric Beigbeder într-una pecuniară, din moment
ce, se știe, „Dragostea durează trei bani”, nu trei ani).
Lui Alice Năstase îi
revine rolul de a ilustra aceste aspecte într-un stil care se încadrează oarecum în
categoria estetică a grațiosului, de care nici Ionel Teodoreanu, cu inconfundabila
lui calofilie, nu era străin. Fermecător la început dar înfiorător de
dulceag după o vreme, stilul autoarei se ambiționează să lustruiască
sentimentele banale, gesturile triviale, deciziile superficiale, forțînd porțile
esteticului pentru a le înghesui și pe ele undeva, într-un colț din galeria
memorabilului:
Cu puțin noroc, într-o bună zi, Romeo va ajunge la Julieta înainte ca ea să-și gâlgâie otrava, iar Othello va demasca la timp tertipul dușmănos. Și poate că, încet-încet, vom deprinde noi însene talentul de a ne stivui amintirile abia după ce le-am retușat. În filmele memoriei proprii, iubiții dintâi ne vor adora la infinit, amanții vor divorța pentru noi înainte să-i prindă nevestele cu dragostea-n sac, prietenele cele mai bune nu ne vor sufla niciodată bărbații, iar copiii nu vor pleca niciodată la casele lor, lăsându-ne cu sufletul pustiit de iubire nemaiîmpărtășită.
Uitînd, sau
poate ignorînd cu bună stiință, sau poate pur și simplu neavînd cunoștință de
diferența între lacrimile biologice și cele estetice, Alice Năstase se lansează
cu entuziasm pe drumul dubios al romanelor sentimentale, instalîndu-se
confortabil într-un melodramatic cizelat uneori de un umor care nu se ridică totuși decît
rareori deasupra efectului facil, menținându-se de regulă într-un
echilibru indiferent între sublim și ridicol:
Am recunoscut deja că nu știu să gătesc. Dar am, totuși, câteva specialități la care nu mă întrece nimeni: supă de lacrimi, terci de speranțe, chisăliță de inimă, talmeș-balmeș de iubiri și salată de fructe oprite. Meniul la care jur că mă pricep nu e grozav de divers, dar prezintă avantajul că nu îngrașă deloc, dimpotrivă. În plus, mâncărurile sărate cu lacrimi pică greu la orgoliu, dar hrănesc ceva de speriat imaginația și forța artistică!
Cartea este
plină de asemenea perle de gândire, debitate cu o inocență nonșalantă si
narcisistă și care îmi crispează, ca să zic așa, pînă si bunul simț comun. Poetica
derizoriului o fi avînd ea efecte terapeutice, mai ales pentru acei cititori
care nu fac bine distincția între planul real și cel imaginar, dar efectul ei
estetic este zero. Noroc de contratimpul creat de intervențiile Aurorei
Liiceanu, care readuce elucubrațiile sentimentale în zona decentă a studiului
de caz, și care oferă cîteva informații interesante, ca să nu mi se pară că
mi-am pierdut total vremea cu această lectură.
De la ea am
aflat, de exemplu, că prima cerere de recunoaștere a homosexualității a fost făcută
în 1864 de către Karl Heinrich Ulrich, membru al unei familii de pastori
luterani. Ea mi-a atras atenția asupra unui aspect de altfel evident dacă stai
bine să te gîndești, și anume că bărbații au un ochi analitic, adică privesc
femeia distibutiv, ca pe un obiect alcătuit din mai multe părți. Interesantă mi
s-a părut și clasificarea bărbaților în predatori (violenții), operatori (dominatorii)
și evitanți (reprimații). A, și știați că există un tip de iubire care se cheamă
pragma și care își planifică posibilitățile de cuplare în funcție de o listă de
calități?
În fine, două
citate simpatice:
Obsesia hainelor și hipergăteala sunt semne de provincialism, de lipsă a unei anume științe sau a intuiției. Prostul-gust nu stă bine fără siguranța de sine.
Nu s-a inventat un echivalent al IQ-ului pentru minciună.
În urma unei
evaluări sumare, cu o stea pentru mediocritatea temperată în dezvoltarea temei
de către Alice Năstase și trei pentru analiza lucidă, dar discordînd cu
obiectul, a Aurorei Liiceanu, ajung la un total de două stele care mă întreb
sincer dacă pot fi considerate o sancțiune sau un premiu. J
No comments:
Post a Comment