(Why People Believe
Weird Things. Pseudoscience, Superstition, and Other Confusions of Our Time). Traducere
din engleză de Anca Florescu-Mitchell. e-book
Perioada
lecturii: 4 – 17 martie 2018
Votul meu:
Nu-mi place să
încep proiecte marțea. Bat în lemn să alung ghinionul, da’ nu în masă că se potrivește.
Nu pun niciodată paharul jos fără să beau din el, după ce am dat noroc. Am o ușoară
stare de neliniște existențială în zilele de 13 (mai ales dacă-i și marți). Nu mă duc la
biserică, da’ nici nu îndrăznesc să mă declar atee – dacă Dumnezeu există totuși
și mă aude? Nu mă miră deci că, de-a lungul întregii lecturi a eseului De ce cred oamenii în bazaconii, Michael
Shermer mi-a vorbit cu vocea prietenei mele Nana – cu aceeași ironie, cu același
umor și cu aceeași mirare amuzată în fața misterelor din mintea umană, care-i
conduce uneori la raționamente absurde chiar și pe cei mai inteligenți (așa ca
mine J ).
Desigur, la fel
ca prietena mea Nana, care s-a priceput nu o dată să pună frîu imaginației mele
cînd începea s-o ia razna, Michael Shermer e un sceptic. Iar scepticii sînt
adesea priviți cu suspiciune de ceilalți, ba chiar acuzați că ar călca în
picioare lucrurile sacre ale umanității, ca tradiții, eresuri, credințe.
Aceasta pentru că lumea uită că, așa cum observă și Stephen Jay Gould în prefață,
aceste intangibile sacralități au scos adesea la iveală monștrii din noi,
conducînd la genocide, la robie și alte încălcări flagrante ale demnității
umane, demnitate pe care scepticismul vrea s-o restabilească pentru că el este
„agentul rațiunii împotriva iraționalului organizat... una din cheile decenței
umane, sociale și civice.”
Lucrarea lui
Michael Shermer este într-adevăr o pledoarie în favoarea rațiunii, cu atît mai
mult cu cît știe că oamenii sînt greu de zdruncinat din convingerile lor, și dă
ca exemplu o întîmplare trăită de el însuși: invitat la o experiență de
percepție extrasenzorială, a fost mai apoi abordat de o femeie care,
identificîndu-l drept sceptic, l-a întrebat cum îşi explică totuşi coincidențele
de tipul prietenei care sună exact în momentul în care te-ai gîndit la ea, și pe
care ea le consideră dovezi irefutabile de comunicare paranormală. La replica
autorului că e doar o coincidență statistică între numărul de dăți în care s-a
gîndit la acea prietenă fără ca ea să telefoneze, ori s-a îndreptat spre
telefon fără ca acesta să sune și dățile în care chiar a telefonat, femeia pare
a înțelege că-și amintește doar de ocaziile cînd aceste lucruri s-au întîmplat,
pe celelalte uitîndu-le, dar nu acceptă că ar fi vorba de o percepție selectivă,
fiind convinsă în continuare că aceasta se întîmplă doar pentru că puterile
paranormale nu funcționează mereu.
Metoda științifică
pe care o aplică Michael Shermer se bazează pe triada ipoteză –teorie – fapt, atrăgînd
atenția că una este teoria (care demonstreză că organismele vii au evoluat, de
exemplu) și alta concepția (care doar afirmă că organismele vii au fost create
de Dumnezeu).
Prin metoda științifică, tindem spre obiectivitate: fundamentarea concluziilor pe validare exterioară. Și evităm misticismul: fundamentarea concluziilor pe trăiri personale care eludează validarea exterioară.
Încă din Introducere, Shermer împarte bazaconiile
în două categorii: cele izvorîte din credința
în ceva ce nu există (OZN-uri, paranormal, spiritism etc.) și cele bazate pe respingerea
unui adevăr (creaționiștii și cei care neagă Holocaustul).
La limită între aceste
două tipuri stă experiența morții iminente, care, alături de experiența ieșirii
din corp, continuă să fascineze psihologia. Mai greu de definit ca bazaconie, ea
a fost trăită de numeroase persoane, ale căror mărturii au fost consemnate în lucrări
devenite celebre, ca aceea a lui Raymond Moody, Viața de după viață, din 1972. Un deceniu mai tîrziu, medicul
Michael Sabom a prezentat în Amintirile
morții rezultatele studiului său asupra unui mare număr de indivizi care au
trecut prin această experiență remarcînd asemănările dintre ele la oameni foarte
diferiți. Singura obiecție a lui Shermer la acest studiu este că autorul lui trece
sub tăcere faptul că oameni de religii diferite „văd figuri religioase diferite
în timpul experiențelor de moarte iminentă, ceea ce arată că fenomenul se
petrece înăuntrul minții, nu în afara ei.”
De aceea, el preferă
să pună aceste experiențe pe seama stărilor
alterate ale conștienței (provocate de acele evenimente înregistrate de un
„observator ascuns” din mintea umană, dar care nu ajung la nivel conștient), teorie
care ar conduce la explicații mai realiste ale fenomenului, de natură biologică
și neurofiziologică: halucinația zborului e declanșată de atropină și alți
alcaloizi ai beladonei, experiențele extracorporale de anestezicele
disociative, alte droguri utilizate stimulează senzația de regresie în timp,
provocînd amintirea lucrurilor uitate, iar LSD-ul produce halucinații vizuale
și auditive și creează o senzație de contopire cu universul.
Cu toate acestea,
autorul recunoaște că experiențele trăite în timpul morții clinice nu sînt încă
pe deplin elucidate.
Mărturiile de răpiri
de către extratereștri însă, deși provin din partea unor oameni care cu greu
pot fi bănuiți de șarlatanie sînt mai greu de crezut, este de părere autorul,
care a trăit pe propria piele una asemănătoare, pe cînd participa la o cursă
ciclistă în Mexic. Pentru a cîștiga timp, nu dormea aproape deloc, iar lipsa
somnului i-a provocat halucinații puternice: „Majoritatea erau halucinații de
genul celor trăite de șoferii de camion istoviți care numesc fenomenul „febra
liniei albe”: tufișurile iau formă de animale, crăpăturile drumurilor devin
contururi încărcate de sens, iar cutiile poștale seamănă cu oamenii. Am văzut
girafe și lei. Le-am făcut cu mâna cutiilor poștale. Am trecut chiar printr-o
experiență extracorporală lângă Tucumari, New Mexico, unde m-am văzut de sus
rulând pe autostrada Interstate 40.” Ba la un moment dat era ferm convins că
membrii echipajului său au fost înlocuiți de extratereștri. Abia cînd și-a
revenit, a realizat că creierul său procesase multe clișee și fragmente de
emisiuni sau filme SF pe care le văzuse. Din acest motiv, preferă să aplice
criteriul filosofului David Hume de testare a minunilor („nici o mărturie nu
ajunge pentru a stabili producerea unei minuni decât dacă mărturia este cumva
de așa natură încât falsitatea ei să fie mai miraculoasă decât faptul pe care
ea năzuiește să-l stabilească”): deși nu e imposibil ca extratereștrii să
aterizeze fără a fi detectați, e mult mai probabil ca oamenii să treacă prin
stări alterate ale conștienței, influențate de puhoiul de filme, programe de
televiziune și literatură științifico-fantastică despre extratereștri și
OZN-uri.
Vînătoarea de
vrăjitoare, din aceeași categorie, se explică prin feedbackul pozitiv (aceeași informație
intră și iese în mod repetat într-un sistem închis, ceea ce face ca o trăsătură
a ei să crească galopant – ca la bursă). Ea nu s-a sfîrșit din păcate în Evul
Mediu: în anii ’80, s-a declanșat panica satanistă (se credea că mii de culte
sataniste activau în secret în toată America, sacrificând și mutilând animale,
maltratând sexual copii și practicând ritualuri sataniste), iar în anii ’90 a
apărut așa-numitul curent al „memoriei regăsite”: prin tehnici terapeutice speciale
(chestionare care sugerează răspunsurile, hipnoza, regresia hipnotică în timp,
vizualizarea, injecțiile cu amital de sodiu („serul adevărului”) și
interpretarea viselor) se regăseau pretinse amintiri despre abuzuri sexuale
suferite în copilărie și reprimate de victime. Oricine poate fi astfel acuzat, mulți
bărbați și chiar câteva femei ajungînd la închisoare, fiind condamnați pentru
abuz sexual doar pe baza memoriei regăsite.
Cu creaționiștii
și negaționiștii intrăm în cea de-a doua categorie, a celor care neagă un adevăr.
Lupta între
religie și știință, veche de secole, a luat forme noi în epoca modernă, fundamentaliștii
creștini utilizînd pe rînd, în scopul anihilării teoriei evoluției, trei
strategii de impunere a convingerilor lor religioase: scoaterea evoluționismului
în afara legii în 1925, prin legea Butler, votată în Tennessee, care a fosti anulată
în urma celebrului „Proces al maimuțelor” din același an (ceea ce n-a dus însă
la predarea evoluționismului în licee); solicitarea unui timp egal pentru
povestea Genezei și darwinism, după ce America, realizînd că dacă nu încurajează
educația științifică rămîne în urma rușilor (care lansaseră în 1957, primul
satelit artificial, Sputnik), readuce evoluționismul în curentul principal al
învățământului public; botezarea creaționismului drept știință pentru a putea solicita
timp egal de curs pentru „știința” creației și știința evoluției, în procesul
de la Louisiana, pierdut din fericire în apel în urma solidarității fără
precedent a comunității științifice.
Cît despre negaționiști,
aceștia pretind că nu neagă Holocaustul în totalitate, ci doar trei puncte din
definiția acestuia: intenția unui genocid rasial (condițiile de război sînt
aspre pretutindeni); existența unui program de exterminare (camerele de gazare erau
folosite doar pentru dezinfecție); cifra evreilor uciși (mult sub cinci-șase
milioane, zic ei). Autorul dovedește pe rînd lipsa de fundament a acestor trei
puncte, deși este de părere că în fața multitudinii dovezilor este clar că nu e
de datoria istoricilor Holocaustului să demonstreze că acesta a existat, ci a
celor care-l neagă să demonstreze că nu a existat.
În ultimul
capitol, după ce observă că bazaconiile ca atare sînt ușor de recunoscut chiar
dacă mai greu de definit, autorul enumeră cîteva dintre cauzele pentru care ele
par atît de convingătoare, de la lipsa educației și a gândirii critice, la
lecturile insuficiente sau greșite, și, bineînțeles, la ignoranță și prostie.
Oamenii cred pentru a se consola (credo
consolam), sau pentru că multe bazaconii oferă o răsplată imediată, sau
pentru că ele oferă explicații mult mai ușor de înțeles cu privire la lumea
complexă și haotică în care trăim decît explicațiile științifice.
Eseul se încheie atrăgînd
atenția iar și iar că singura modalitate de a contracara aceste credințe este informația:
experiența mersului pe cărbuni aprinși, de exemplu, îşi pierde caracterul
magic, în momentul în care aflăm că ea se explică nu prin gîndirea pozitivă, ci
prin fizică: așa cum în cuptor, în ciuda faptului că aerul, tava și prăjitura
au toate 200°C, numai tava te frige, nici cărbunii încinși nu te ard dacă mergi
suficient de repede pe ei, pentru că nici ei nu conduc foarte bine căldura.
...oamenii sunt, prin natura lor, o specie care privește înainte, căutând mereu să-și sporească fericirea și mulțumirea. Din păcate, corolarul este că oamenii sunt prea adesea înclinați să se agațe de promisiuni nerealiste privind o viață mai bună sau să creadă că pot ajunge la o viață mai bună doar rămânând intoleranți și ignoranți. Uneori, concentrându-ne asupra vieții viitoare, pierdem din vedere viața aceasta. Dar speranța ar putea veni din altă parte. Am putea spera că inteligența umană, însoțită de compasiune, e în stare să rezolve nenumăratele noastre probleme și să ne aducă o viață mai bună, că progresul istoric ne va aduce libertate și toleranță, iar că rațiunea și știința, împreună cu dragostea și empatia, ne pot ajuta să ne înțelegem universul, lumea și pe noi înșine.
Nu pot încheia fără
să promit solemn că voi încerca să renunț la micile superstiții și tabu-uri
personale, de care Michael Shermer m-a făcut să mă rușinez corespunzător.
P.S. Habar
n-aveam că:
- · Imaginea omulețului gri a fost impusă de filmul The UFO Incident, difuzat de NBC în 1975;
- · Columb, pentru că se credea în Asia, a identificat mai multe plante din Lumea Nouă ca fiind asiatice: scorțișoara, rubarba chinezească etc.;
- · grupul rock The Doors și-a luat numele de la cartea lui Aldous Huxley Porțile percepției;
- · este un mit că s-ar fi fabricat săpun din evreii din lagărele de concentrare;
- · Taofizica lui Fritjof Capra s-a vândut în peste 500.000 de exemplare deși costă 30 de dolari, e plină cu grafice, diagrame, curbe și are trei sute de pagini de anexe, note și referințe, iar subiectul este obscura psihometrie, doar pentru că „una dintre aceste curbe prezintă diferența de cincisprezece puncte între coeficientul de inteligență al americanilor albi și cel al americanilor negri.”;
- · există oameni de știință care au încercat să reconcilieze religia și știința, ca Frank Tipler, care, în Fizica nemuririi, îşi imaginează că omul va crea în viitor un supercalculator atît de atotcunoscător și de atotputernic, încît va fi aidoma lui Dumnezeu.
Hihi, pare interesantă. Nu am fost niciodată superstițios și nici nu cred că am să devin vreodată, dar am acceptat superstițiile prietenilor mei ca fiind o parte a personalității lor. La urma urmei, de ce nu? Fiecare cu ciudățeniile lui :-)
ReplyDeleteE chiar faina, si mi-a zis prietena mea Nana (cine alta :D ?) ca live e si mai fain tipul, a ascultat niste podcasturi cu el.
Delete