- Polirom 2013. ISBN 978-973-46-3409-5. 254
p.
Perioada lecturii: 18 septembrie – 2 octombrie
2018
Votul meu:
În Mitul democrației (pe care tocmai ce l-am terminat de
citit, că așa mi se leagă mie în mod misterios de minunat lecturile), Lucian
Boia observă la un moment-dat că realitatea în lumea contemporană a devenit din
ce în ce mai „ficționată”, din ce în ce mai cosmetizată pentru a corespunde unor modele narative de un gust
îndoielnic dar cu mare priză la public (de
exemplu moartea prințesei Diana, care a fost transformată în melodramă, sau războiul –
fie el împotriva terorismului, sau cel din Kosovo, sau cel din Afganistan – care
a căpătat
proporții eroice, devenind înfruntarea între bine și rău):
„Lumea e un teatru (și lumea
politică în și mai mare măsură). Dar este
pentru prima dată cînd viața reală este literalmente dublată, și „tradusă” la fiecare
pas, printr-un simulacru de asemănare înșelătoare. Mitologia a trecut de la
artizanat la industrie și la strategii de manipulare extrem de elaborate și de
eficiente.”
Ei bine, cartea Doinei Ruști, Mămica la două albăstrele, ar putea fi o
ilustrare perfectă a acestei afirmații îngrijorătoare. Oamenii, pare să ne comunice
textul, se așază din ce în ce mai des și de bună voie în paturile procustiene
care apar la răspîntiile vieților lor, din inerție, din lipsa unor valori de
referință clare, dar mai ales din lipsa unei vieți interioare, transformîndu-se
în marionete de mînuit și de aruncat după cum are ea chef de către o societate
de consum la fel de găunoasă și de lipsită de putere de decizie.
Amuzant și necruțător totodată, romanul mi-a
amintit de un altul, Mătușa Julia și condeierul
(un mare favorit al meu), căci ce este Benone Bulgaru dacă nu imaginea în
oglindă a lui Pedro Camacho, cu atenția lui pentru detalii, dar indiferența
pentru imaginea de ansamblu? Camacho, dorind să cuprindă în opera sa toate
dramele societății sale, construia scenarii din ce în ce mai abracadabrante, cu
ambiția de a transforma ficțiunea într-o oglindă cît mai fidelă a realității. None,
contemplînd lumea prin camera de luat vederi, transformă și el realitatea în ficțiune, numai că pe bucăți și fără să mai
aibă ambiția de a produce o operă de artă, rămînînd doar cu automatismele
meseriașului, care știe să potrivească unghiurile, să profite de lumini și umbre,
să facă asociații între imagini. Tot filmînd senzaționalul, ajunge să-și filtreze
propria viață prin lentila teleobiectivului, privind-o detașat și profesional,
doar cu grija perfecțiunii imaginilor. Ochiul său inteligent, sensibil la cele
mai neașteptate asociații, este în fond la fel de rece, la fel de orb și de indiferent
la semnificațiile mai profunde ale stop-cadrelor ca aparatul pe care-l ține în
mînă:
Timpul vechi și timpul de-acum făceau parte din viața lui dusă. În față se ridica, falnică, noua lor canapea, la care se adăugaseră Flori și Carina, pe cînd cealaltă, canapeaua copilăriei, putrezise de mult, printre cojile de cartofi, făcută bucăți, aruncată la tomberon.
Savuros mi s-a părut contrastul dintre
imaginile suculente, pline de comparații amuzante prin plasticitatea lor și redarea
lor distantă, fără vreo umbră de simț al umorului din partea unui None aproape
demiurgic în detașarea lui asexuată și refuzul încăpățînat de a se implica emoțional.
Felul în care privește trupul gol al iubitei sale, cu un profesionalism dezbrăcat
de orice strop de dorință, are ceva copilăresc în cruzimea lui sinceră și ceva
autistic în umorul lui involuntar:
Dezbrăcată, Li Zeta semăna cu o marmotă încremenită în marginea autostrăzii. Stătea dreaptă, cu palmele strînse pe sîni și cu părul dintr-o dată electrizat. Între picioarele lungi, alb, complet depilat, sexul ei arăta exact ca andivele din supermarket.
La fel de memorabilă este reacția lui în
momentul în care cea de-a doua soție a tatălui său îi povestește cum a fost înmormîntat
acesta, pe o vreme ploioasă. Auzind că fratele său vitreg, de a cărui existență
nu avusese habar pînă atunci, venise la ceremonie însoțit de prietena lui, singura
imagine care-i apare în minte este una fragmentară și artistică, estetică și detașată:
Două frame-uri cu pantofi înnămoliți îi scânteiară sub pleoape. Pantofii de lac ai celuilalt fiu se adânciră progresiv în mocirla de pe marginea gropii, în timp ce tocurile subțiri ale prietenei lui plescăiau periodic în clisă.
Pînă și finalul pare a se potrivi cu acela al
eroului lui Llosa: Camacho se prăbușește în propria ficțiune, care năvălește
peste el sufocîndu-l cu detalii și personaje care și-au pierdut coerența și identitatea, în timp ce None
este forțat să se confrunte cu o realitate de ansamblu, dezbrăcată de miturile
și omisiunile comode care-l oploșiseră în melodrama călduță ba a familiei
exemplare, ba a stereotipiei triunghiului conjugal repetat din tată-n fiu ba a Mamei,
a cărei autoritate i se păruse mereu că o întrece pe a lui Dumnezeu.
Se văzu bătrân, epuizat, ajuns la vîrsta mamei sale. Ce-ai făcut în toata viața ta? Am fost mămica la două albăstrele.! Apoi o văzu pe Carina devenită matură, o femeie cu gura mare, fixîndu-și interlocutorul cu un ochi, cuprinsă de frustrări pentru că părinții ei s-au despărțit. Sau plină de complexe pentru că n-a aflat cine îi erau adevărații părinți. Nemulțumită de None și ușurată totuși că nu era tatăl ei. (...) Și-o imagină în adolescență, aducînd în casă un janghel și în scurtă vreme un copil, lăsat în grija lui None. Nu i-ar fi plăcut să ajungă la mîna Carinei. Cum spunea Flori, era în ea ceva de șarlatancă.
Superbă mi s-a părut și structura romanului,
parodie blîndă a neorealismului, în aparenta lui ambiție de a reflecta fidel o
realitate politico-socială ușor de identificat nu numai spațial (Bucureștiul) ci
și temporal (anul 2008). Dacă imaginea societății românești este destul de
amplă, chiar dacă fragmentară, putînd fi reconstituită din mozaicul spart în
cioburi mai mici sau mai mari al privirii lui None și a familiei sale (Carina,
Flori, Geta), imaginea vieții politice este mult mai sumară, văzută prin ochii
unui Ponta nenumit dar ușor recognoscibil, nu numai prin aluziile la referendum
și prin ura față de „gîndacul de Băsescu”, ci și prin portretul care, din doar
cîteva trăsături de condei, reușește să-i surprindă de minune personalitatea
ușor caricaturală, cu planurile sale de începere a vînătorii de pirați (imagine
„împrumutată” de la corespondenta lui secretă, Mămica la două albăstrele), cu scuzele
pe care și le găsește, cu pagina de Facebook pe care o verifică periodic dar în
care nu scrie el, cu interesul pasager pentru cîte o cântăreață sau o
admiratoare, la urma urmei cu plutirea senină pe deasupra evenimentelor de orice
fel:
Moartea Li Zetei îl afectă prin surpriză. De-abia auzise de ea și deja se și dusese. Premierul ceru informații despre crima din Tunar, apoi spuse fetei care se ocupa de pagina lui de Facebook să scrie ceva pe tema aceasta. Mămica la două albăstrele nu părea preocupată de eveniment. (...) Printre evenimentele numeroase, care îl asaltau din toate părțile, moartea Li Zetei și tăcerea Mămicii îi luară exact trei minute din viață.
Cele două planuri, părînd o vreme să se
intersecteze doar accidental prin două cîrlige narative destul de precare – Mămica
și Li Zeta – se îmbină cu un clinchet ferm la final, cînd cele două
„teleobiective” ajung față-n față, doar pentru a lăsa fiecare în mintea
celuilalt o imagine ștearsă, obosită de propriul ei derizoriu. Două perechi de
ochi care se privesc cu indiferență, fără să se vadă cu adevărat:
O mașină neagră aproape că-l șterse, iar prin geamul fumuriu None văzu pentru o clipă fața rotundă a prim-ministrului.”*„Bulevardul urca spre Universitate, iar mașina trecu pe lângă palatul Șuțu, chiar în momentul în care None ieșea din strada Ghica. Privit prin parbriz, pentru o clipă infimă, nu rămâneau din el decît ochii, ca două crizanteme udate de ploi.
Nu pot să închei fără să vorbesc, măcar pe
scurt, despre minunata scriitură a Doinei Ruști, care mă impresionase deja prin
luxurianță în celălalt roman al ei pe care l-am citit, Manuscrisul fanariot, dar care aici mi se pare că atinge noi culmi de rafinament, fie că e vorba de
epitete plastice pînă la epuizarea concretului 😊 („tanti aia cîrpoasă”, „carnea
tânără și datoare a Carinei”), de comparații adesea de un umor crud, aproape
insolent („...gîndul că peste doua zile Flori trebuia dusă la aeroport i se
păru o picătură uscată de gem de pe mîneca tricoului său”; „Timpul scurs fără
Li Zeta devenise acum un fel de gumă mestecata și lipită sub masă”), sau de
portrete sub lumina malițioasă a reflectoarelor, cărora nu le scapă nimic:
În micul ecran, corpul femeii semăna cu un șnițel de vitrină, colorat de lumini ireale. Totuși, nu era rău. Însă, văzută de aproape, avea și zone mai vestejite. Ochii negri, neclintiți din cauza lentilelor de contact, păreau culcați pe o mică dună, terminată în numeroase rămurele, iar la anumite mișcări obrazul acoperit de pudră tremura ușor.
Umorul rafinat, imaginea ludică a Românicii
noastre dragi, expresivitatea stilistică și reinterpretarea originală a
vechiului contrast între aparență și esență sînt numai cîteva dintre însușirile
narative care fac din Mămica la două
albăstrele un roman absolut remarcabil.
No comments:
Post a Comment