Perioada lecturii: 17 octombrie – 4 noiembrie 2019
Aproape tot timpul în care am citit povestea celor 12 ani de sclavie
ai lui Solomon Northup m-am gîndit la romanul lui Margaret Mitchell, Pe
aripile vîntului, meditînd la felul în care te poate convinge o carte cît
de cît bine scrisă să iei ficțiunea drept realitate, mai ales cînd ești foarte
tînăr și ți-e capul împuiat cu idei romantice care țin loc de informații, cum e
și firesc, poate, la vîrsta aia.. Ca adolescentă, mi se părea atît de tragică soarta Sudului, în ai cărui
locuitori vedeam o clasă nobilă si cultă, strivită sub cizma grosolană a
needucaților yankei. Pe de altă parte problema sclaviei, chiar dacă declanșase
războiul civil american, mi se părea de importanță secundară, soarta negrilor, așa
cum o prezenta cartea, nefiind deloc rea, cu unele excepții regretabile. Imagini
idilice, cu sclavi cîntînd seara în colibele lor și cu negrese mămoase și
autoritare crescînd generații de copii albi care le știau
de frică mai mult decît mamelor lor se amestecau cu
cele apocaliptice ale distrugerii fără sens a unei lumi, a unui stil de viață.
În plus, romanul lui Harriet Beecher Stowe, Coliba unchiului Tom, citit
aproape imediat după aceea, mi se părea prost scris și exagerat și tezist,
probabil și pentru că subconștientul meu refuza să renunțe la imaginile pe care
le-am descris mai sus.
E multă vreme de cînd nu mai tratez problema sclaviei cu atîta naivitate,
deși continuu să cred că romanul lui Mitchell e mai bine scris decît cel al lui
Stowe. 😊 Chiar dacă impactul social și istoric al celui din urmă
a fost incontestabil, memoriile lui Solomon Northup mi se par mult mai
convingătoare, cu atît mai mult cu cît autorul face eforturi vizibile să
prezinte cît mai obiectiv o lume în care a fost adus cu forța, despre care nu
știa mai nimic înainte de răpire și pe care o îndură, dar o și observă.
Respectul pentru adevăr, dar și bunătatea fundamentală a sufletului său îl
transformă uneori în psiholog ad-hoc, care încearcă să explice, cu o stângăcie
înduioșătoare în sinceritatea ei, inexplicabilul:
Cruzimea nu este vina stăpânului de sclavi, ci mai degrabă a sistemului în care trăiește. El nu poate rezista influenței mediului și a societății care-l înconjoară. Învățat din fragedă copilărie, din tot ceea ce vede și aude, că vergeaua este pentru spinarea sclavului, el nu va fi în stare să-și schimbe opiniile la maturitate.
Si totuși, I beg to differ. Cruzimea nu este o consecință a
educației, ea este inerentă celor mai multe specimene umane. Civilizația și
constrîngerile sociale o pot ține cît de cît în frîu, dar asta nu înseamnă că
n-ar putea izbucni la cea mai mică provocare. Oamenii cu adevărat buni sînt
rari și chiar și aceia nu au totdeauna curajul să-și ducă bunătatea pînă la
capăt: stăpînul Elizei o tratează pe aceasta ca pe o femeie liberă, dar tot
amînă s-o elibereze cu adevărat pînă cînd e prea tîrziu; primul stăpîn al
naratorului, William Ford, deși un predicator baptist bun și blînd, nu a
contestat niciodată „dreptul moral al unui om de a-l supune pe altul”, fiind
incapabil să vadă „răul inerent de la baza sistemului Sclaviei”; același lucru
se poate spune și despre tînăra stăpînă McCoy care avea atît de multă grijă de cei
peste o sută de sclavi ai ei, încît e dată ca exemplu de narator:
Insist cu încântare asupra descrierii acestei domnișoare blânde și bune, nu doar pentru că mi-a inspirat recunoștință și admirație, ci pentru că aș dori să-i fac pe cititori să înțeleagă că nu toți proprietarii de sclavi de pe Bayou Boeuf sunt ca Epps, Tibeats sau Jim Burns. Ocazional, poate fi găsit, într-adevăr destul de rar, un om corect ca William Ford sau un înger de bunătate ca tânăra stăpână McCoy.
Cum spune și naratorul-protagonist însă, acestea sînt din păcate excepții
(cea mai notabilă dintre ele fiind desigur idealistul Bass, canadianul care-l
va ajuta să-și recapete libertatea). Cei mai mulți „stăpîni” consideră că au
drept de viată și de moarte asupra sclavilor lor, folosind ca suprem argument
Biblia, cum face cumnatul lui Ford, Peter Tanner:
Negroteiul care nu are grijă, care nu-și ascultă Domnul, adică pe stăpânul lui – înțelegeți? – negroteiul acela va fi bătut mult. „Mult” ăsta înseamnă foarte mult: patruzeci, o sută, o sută cincizeci de lovituri de bici. Așa scrie la Scriptură!
Alții nu se sinchisesc de legalități cînd e vorba să-și ajute tovarășii de
negustorie, ca Shekels si Thorn care depun mărturie mincinoasă în procesul lui
Burch, proces în care naratorul, deși om liber, nu poate apărea conform legilor
din statul Washington din cauza culorii pielii. Legi care înlesnesc astfel traficul
de carne vie, neprotejîndu-i suficient pe oamenii liberi de culoare și lăsîndu-i
nepedepsiti atît pe răpitorii de felul lui Brown si Hamilton cît și pe
negustorii feroce de felul lui Burch.
Cît despre proprietarii de sclavi, ei seamănă mai curînd cu Epps și soția
lui, decît cu Ford și McCoy. Doamna Epps o prigonește fără milă pe sclava care
a avut ghinionul să atragă atenția soțului ei, iar acesta din urmă face din
biciuire o distracție:
...Epps obișnuia de cel puțin două ori pe lună să vină acasă serios amețit din Holmesville. (...) Adesea spărgea farfurii, rupea scaune și orice alte piese de mobilier pe care punea mâna. După ce era satisfăcut de felul cum se distrase în casă, lua biciul și ieșea în curte, unde sclavii trebuiau să fie atenți și foarte precauți. Primul care intra în raza de acțiune a biciului său îi simțea pe loc usturimea. Uneori îi făcea să alerge în toate direcțiile multe ore, ascunzându-se după colibe. Câteodată îl găsea pe câte unul neatent și, dacă reușea să-i aplice o lovitură în plin, era extrem de încântat. Atunci aveau de suferit copiii și vârstnicii care nu mai erau activi. În mijlocul confuziei generale, el pândea viclean din spatele unei colibe, așteptând cu biciul ridicat să-l repeadă către prima față neagră care trăgea grijuliu cu ochiul după colț.
Pe treapta cea mai de sus a nemerniciei stă Tibeats, a cărui cruzime
întrece pînă si dorința de a obține profit de pe urma sclavilor săi și care nu
o dată încearcă să-l omoare pe eroul nostru pentru care a plătit totuși bani grei.
Pe drum, mi-a mărturisit că nu s-ar mira dacă Tibeats s-ar întoarce peste noapte – fiindcă intenționa să mă omoare – și că nu s-ar fi sinchisit dacă ar fi făcut-o în prezența unor martori. Dacă m-ar fi înjunghiat în inimă de față cu o sută de sclavi, potrivit legilor din Louisiana, niciunul dintre ei n-ar fi putut depune mărturie împotriva sa.
Publicată în 1853, la un an după Coliba unchiului Tom si cu opt ani
înainte de izbucnirea războiului de secesiune, cartea lui Solomon Northup a
avut si ea un impact considerabil, vînzîndu-se în 30 000 de exemplare. Așa
cum s-a observat încă de la apariție, multe din temele si motivele dezvoltate
de Harriet Beecher Stowe reapar în 12 ani de sclavie, venind să
confirme, din păcate, veridicitatea condiției sclavilor din Louisiana, pe care
un autor a imaginat-o, iar celălalt a trăit-o. Mai mult decît atît, așa cum
spune autorul însuși la finalul istorisirii sale, cazul său nu era unul
singular (iar publicarea cărții sale a avut si o altă consecință benefică,
încurajînd inițierea sau continuarea investigațiilor privind multe alte
persoane dispărute).
Finalul este emoționant în simplitatea lui, în lipsa lui de ranchiună care
mai dă o șansă umanității:
Aceasta nu este o ficțiune și nu există exagerări. Dacă am greșit ceva, atunci am făcut-o acordând un spațiu prea mare părții luminoase a tabloului. Nu mă îndoiesc că sute de oameni au fost la fel de nenorocoși ca mine, că sute de cetățeni liberi au fost răpiți și vânduți în sclavie, și chiar în clipa de față își duc viețile pe plantații din Texas și Louisiana. Mă abțin însă. Cu spiritul temperat și îngenuncheat de suferințele la care am fost supus, și recunoscător Ființei bune prin a cărei milostenie mi s-au redat fericirea și libertatea, sper ca de aici înainte să duc o viață cinstită, chiar dacă modestă, și să mă odihnesc în cele din urmă în curtea bisericii unde doarme tatăl meu.
No comments:
Post a Comment